نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در جریان آزمایشی روز سهشنبه ۱۵ دسامبر در کالیفرنیا، برای اولینبار از فناوری هوش مصنوعی به عنوان کمکخلبان برای هدایت یک هواپیمای جاسوسی استفاده کرد.
به گزارش یورو نیوز، در پایان این آزمایش، مقامات نیروی هوایی نتایج به دست آمده را یک نقطه عطف مهم در موضوع استفاده از فناوریهای نوین در تجهیزات جنگی و «یک جهش بزرگ در موضوع دفاع ملی در عصر دیجیتال» توصیف کردند.
در جریان این پرواز آزمایشی، هوش مصنوعی در کنار یک افسر نیروی هوایی که خلبان بود، کار هدایت هواپیما را برعهده داشت و سیستم هوش مصنوعی «مسئول عملکرد سنسورها و ناوبری تاکتیکی» بود.
الگوریتم این هوش مصنوعی، معروف به «ARTUμ» توسط پژوهشگران آزمایشگاه فدرال U-2 فرماندهی نبرد در نیروی هوایی آمریکا توسعه داده شده بود.
در بیانیهای که در همین راستا منتشر شده، آمده است: «این سیستم هوش مصنوعی آموزش داده شده بود تا وظایف ویژهای را که در جریان پرواز توسط خلبان انجام میشد، انجام دهد.»
بیانیه با اشاره به ارتباط موفقیتآمیز خلبان با الگوریتم این هوش مصنوعی میافزاید: «آنها با کمک همدیگر در جریان یک حمله موشکی شبیه سازی شده، یک ماموریت شناسایی را انجام دادند. مسئولیت اصلی ARTUμ یافتن پرتابگرهای دشمن بود؛ آن هم در حالی که خلبان مراقب تهدیدات هواپیماهای متخاصم بود.»
مسئولان این پروژه در نیروی هوایی آمریکا نتیجه این آزمایش را یک موفقیت بزرگ و آغازگر عصر جدیدی از همکاری تیمیِ انسان و ماشین توصیف کردند.
این آزمایش در حالی انجام شد که بنا بر گزارش پنتاگون در اوایل سال جاری میلادی «چین هوش مصنوعی را یک عامل حیاتی برای تقویت قدرت نظامی و صنعتی خود میداند و در حال انجام سرمایه گذاریهای استراتژیک روی فناوری هوش مصنوعی با هدف تامین امنیت ملی و تضمین منافع اقصادی خود در سراسر جهان است.»