کشمکش اطلاعاتی بر سر نقش چین؛ گزارش دخالت‌ها در انتخابات آمریکا به تاخیر افتاد

  • 27 آذر 1399 - 8:59
کشمکش اطلاعاتی بر سر نقش چین؛ گزارش دخالت‌ها در انتخابات آمریکا به تاخیر افتاد

مقامات آمریکا می گویند که جان راتکلیف، مدیر اداره اطلاعات ملی گزارش خود از دخالت قدرت های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را به دلیل اختلاف نظر بین مسئولان اطلاعاتی بر سر نقش چین به موقع ارائه نخواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تا روز جمعه برای ارائه گزارش محرمانه خود به کنگره بر سر دخالت قدرت های خارجی در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) مهلت دارد. بنا به گزارشها برخی از مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده بر این باور هستند که باید بر نقش چین به دلیل تلاش های پکن برای تاثیرگذاری بر رای دهندگان آمریکایی تاکید بیشتری شود.

دفتر مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا چهارشنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گزارش جان راتکلیف به کنگره در مهلت تعیین شده آماده نخواهد شد. در این بیانیه از دریافت گزارش های جدید پس از روز رای گیری و همچنین ادامه تلاش نهادهای اطلاعاتی برای ایجاد هماهنگی بین یافته های خود به عنوان دلیل تاخیر در ارائه این گزارش محرمانه به کنگره یاد شده است.

برخی گزارشها حاکی است که جان راتکلیف روز سه شنبه عدم امضای گزارشی را که در آن به طور کامل به نقش چین در انتخابات آمریکا اشاره نشده بررسی کرده است.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حالی بر سر نقش پکن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اختلاف نظر دارند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده شکست خود در رای گیری سوم نوامبر را نپذیرفته است. شماری از مقامات آمریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه و ویلیام بار، وزیر دادگستری قبل از انتخابات اخیر هشدار داده بودند که خطر دخالت چین در کارزار انتخاباتی بیشتر از خطر دخالت های مسکو است. این در حالی است که یافته های نهادهای اطلاعاتی پیش از انتخابات، نقش چین در روند دخالت در انتخابات را مهمتر از روسیه ارزیابی نمی کرد.

گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش از برگزاری انتخابات سوم نوامبر از تلاش های مسکو برای تکرار دخالت ها در کارزار انتخاباتی مانند سال ۲۰۱۶ میلادی حکایت داشت. مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده در آن زمان همچنین از چین و ایران به عنوان کشورهایی یاد کردند که تلاش هایی برای دخالت در روند انتخابات انجام داده اند.

هواداران دونالد ترامپ بر این باور هستند که چین و ایران با دخالت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری امسال به دنبال ضربه زدن به چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا بودند. چین اتهام دخالت در کارزار انتخاباتی ایالات متحده را رد کرده است.

دیدگاه