آکسفام: یک سوم جمعیت جهان بدون حمایت مالی و اجتماعی در بحران کرونا رها شده‌ است

  • 26 آذر 1399 - 9:50
آکسفام: یک سوم جمعیت جهان بدون حمایت مالی و اجتماعی در بحران کرونا رها شده‌ است

بیش از یک سوم جمعیت جهان معادل ۲.۷ میلیارد نفر از هیچ حمایت مالی و تامین اجتماعی برای مقابله با بحران اقتصادی مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بهره‌مند نشده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، مطالعه جدید آکسفام(Oxfam) که بر پایه تجزیه و تحلیل حمایت‌های اجتماعی صورت گرفته در ۱۲۶ کشور با درآمد کم و متوسط انجام شده، نشان می‌دهد که اکثر این حمایت‌ها کوتاه مدت است و برای تأمین نیازهای اساسی مردم گرفتار در بحران کرونا کافی نخواهد بود.

بر پایه نتایج این مطالعه، در حالی که کشورهای ثروتمند ۹.۸ تریلیون دلار(۸.۰۶ تریلیون یورو) با هدف کمک به بازگشت رونق اقتصادی و مقابله با تبعات رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا اختصاص داده‌اند، اکثر کشورهای با درآمد کم و متوسط نتوانسته‌اند چنین رویکرد سخاوتمندانه‌ای را در پیش بگیرند.

در واقع از ۱۱.۷ تریلیون دلار(۹.۶۳۱ میلیارد یورو) هزینه شده در سراسر جهان برای مقابله با عواقب همه‌گیری ویروس کرونا، ۸۳ درصد مربوط به ۳۶ کشور ثروتمند جهان است و کمتر از ۰.۴ درصد این رقم معادل با ۴۲ میلیارد دلار(۳۵ میلیارد یورو) در ۵۹ کشور کم درآمد هزینه شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در ۲۸ کشور ثروتمندتر، دولت‌ها به طور متوسط ​​۶۹۵ دلار(۵۷۲ یورو) به ازای هر نفر برای حمایت‌های اجتماعی هزینه کرده‌اند. این رقم در کشورهای با درآمد متوسط فقط ۲۸ دلار(۲۳ یورو) بوده و در کشورهای کم درآمد به سختی به ۴ دلار(۳.۲۹ یورو) می‌رسد. در عین حال، فقط ۱۳ درصد از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​برنامه‌های حمایتی طولانی‌تر از شش ماه داشته‌اند و نزدیک به ۴۱ درصد از حمایت عمومی صورت گرفته در این کشورها به شکل تَک‌پرداخت‌ بوده است.

نتایج این مطالعه حاکیست که نیم میلیارد نفر از جمعیت کشورهای با درآمد متوسط و کم بیکار شده‌اند و یا با کاهش ساعت کاری مواجه شده‌اند که در این میان زنان شاغل بیش از مردان آسیب دیده‌اند. همچنین بخش قابل توجهی از مردم این کشورها در معرض افزایش بدهی، کاهش وعده‌های غذایی، فروش اموال ضروری و کاستن از مراقبت‌های لازم از کودکان قرار گرفته‌اند.

آکسفام از دولت‌های کشورهای کم درآمد و متوسط ​​خواسته تا با افزایش مالیات ثروتمندان، بودجه حمایت اجتماعی مناسب و معقول از اقشار آسیب‌پذیر را افزایش دهند. این سازمان همچنین با تاکید بر ایجاد صندوق جهانیِ حمایت اجتماعی از کشورهای ثروتمند خواسته تا با افزایش کمک‌های خود به کشورهای کم‌درآمد و لغو بدهی این کشورها آنها را برای فائق آمدن بر تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یاری کنند.

آکسفام تاکید کرد که اگر صندوق جهانی حمایت اجتماعی تاسیس نشود، برای نخستین بار در چند دهه گذشته جمعیت فقرای جهان سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

آکسفام یک کنفدراسیون بین‌المللی متشکل از ۲۰ سازمان غیردولتی است که با همکاری شرکای خود در بیش از ۹۰ کشور جهان برای پایان دادن به بی‌عدالتی‌های منجر به فقر، تلاش می‌کند. این موسسه غیرانتفاعی در سال ۱۹۴۲ در دانشگاه آکسفورد بنیان نهاده شد ولی مقر اصلی آن در نایروبی کنیا قرار دارد.

دیدگاه