کالج انتخاباتی آمریکا جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزید

  • 25 آذر 1399 - 7:08
کالج انتخاباتی  آمریکا جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزید

اعضای کالج انتخاباتی ایالات متحده روز ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر)  به طور رسمی پیروزی جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه او را تایید کردند، رخدادی که به معنای نقطه پایانی بر تلاش‌های آقای ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات خواهد بود.

ساعاتی قبل از کالیفرنیا، اعضای کالج انتخاباتی چندین ایالت کلیدی آمریکا شامل آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین، که دونالد ترامپ تلاش می‌کرد نتیجه انتخابات در آنجا را باطل کند، رای خود را به بایدن داده بودند تا از روز ۲۰ ژانویه کار خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آغاز کند.

درست هم‌زمان با اعلام این خبر، ترامپ در توییتر از کناره‌گیری ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، خبر داده. نوشته چون می‌خواهد کریسمس را با خانواده‌‌اش بگذارند. این چهره خیلی نزدیک به ترامپ اخیرا گفت هیچ شواهدی از تخلفی که نتیجه انتخابات را عوض کند، ندیده.

جو بایدن ساعاتی پس از آن که کالج انتخاباتی کشور، پیروزی او در انتخابات را به رسمیت شناخت، طی نطقی از مردم آمریکا خواست که از عصر دونالد ترامپ بگذرند و فصل تازه‌ای را آغاز کنند.

آقای بایدن رای کالج انتخاباتی را نتیجه «پیروزی دموکراسی» دانست و گفت که اصول حاکم بر کشور «مورد فشار، آزمون و تهدید قرار گرفت»، اما فرو نریخت.

وی افزود: «… آن‌چه در اعماق قلب مردم آمریکا می‌تپد، این است: دموکراسی، یعنی حق شنیده شدن صدایتان، این که آرایتان شمرده شود، این که رهبرانی برای این ملت انتخاب کنید و بتوانیم خودمان را اداره کنیم.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد که اگرچه اقدامات ترامپ به مثابه تهدیدی علیه هنجارهای دموکراتیک ایالات متحده از جمله انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بوده است، اما بایدن استدلال کرد که نظام حکمرانی آمریکا همچنان سالم است.

رئیس جمهور منتحب ایالات متحده گفت: «سیاستمداران در آمریکا قدرت را تصاحب نمی‌کنند، بلکه مردم به آنها واگذار می‌کنند. شعله‌ دموکراسی در این کشور در زمانی دور روشن شد. و ما می‌دانیم که هیچ چیزی، حتی یک پاندمی یا سوءاستفاده از قدرت، نمی‌تواند این شعله را خاموش کند.»

دیدگاه