گزارش روسیه از نقض آتش‌بس در قره‌باغ؛ ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را متهم کردند

  • 23 آذر 1399 - 0:51
گزارش روسیه از نقض آتش‌بس در قره‌باغ؛ ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را متهم کردند

ارتش روسیه روز شنبه ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر) از نقض آتش‌بسی خبر داد که در ماه نوامبر به درگیری‌ها بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ پایان داده بود.

به گزارش یورو نیوز، وزارت دفاع روسیه که در امضای این آتش‌بس نقش داشت و در منطقه، صلح‌بانانی را مستقر کرده است روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «یک مورد نقض آتش بس در تاریخ ۱۱ دسامبر در منطقه هادروت گزارش شده است.»

این نخستین نقض آتش‌بس از زمان لازم‌الاجرا شدن توافق‌نامه خاتمه درگیری‌ها در ۱۰ نوامبر است. درگیری‌های شش هفته‌ای که دستاوردهای مهم ارضی برای باکو به همراه داشت.

ارتش ارمنستان نیز از حملات نیروهای آذربایجانی به سمت دو روستا در منطقه هادروت خبر داد که تحت کنترل جدایی‌طلبان ارمنی باقی مانده است.

با این حال، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای «تحریکات» ارمنی‌ها را محکوم کرد و افزود: «اقدامات مقابله‌ای به حد کفایت انجام شده است.»

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به این موضوع، ارمنستان را مسئول درگیری‌های جدید عنوان و تهدید کرد: «سر خود را با مشت آهنین خواهید شکست.»

جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ اوایل امروز اعلام کردند که سه نفر از نیروهای آن‌ها در حمله جمعه شب ارتش آذربایجان زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در حال حاضر آتش بس ادامه دارد.

از سوی دیگر سخنگوی نیروهای حافظ صلح روسیه روز شنبه «تبادل آتش با سلاح‌های خودکار» را تایید کرد. وی افزود: «درخواست رعایت آتش بس به سرعت برای هر دو طرف ارسال شد.»

روسیه برای نظارت بر توافق صلح و تسهیل بازگشت پناهندگان، نزدیک به ۲ هزار صلح‌بان را برای پنج سال در این منطقه مستقر کرده است.

دور جدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شده بود و پس از ۴۴ روز نبرد، توافق آتش بس امضا شد.

آذربایجان هفته گذشته شمار تلفات نظامی خود را در این جنگ ۴۴ روزه اعلام کرد. وزارت کشور جمهوری آذربایجان گفت که ۲ هزار و ۷۸۳ سرباز در این جنگ کشته شدند و بیش از ۱۰۰ نفر همچنان مفقود هستند. دولت این کشور همچنین گفته است که ۹۴ غیرنظامی نیز در اثر حملات نیروهای ارمنی به شهرهای آذربایجان کشته شده‌اند.

وزارت بهداشت ارمنستان نیز آمار دقیق‌تری از شمار تلفات نیروهای ارمنی در این جنگ ارائه کرد و گفت دست کم ۲ هزار و ۷۱۸ نفر از نیروهای ارمنی در جنگ کشته شده‌اند که دست کم ۵۵ غیرنظامی در میان قربانیان بوده‌اند.

دیدگاه