بشار اسد: حمله شیمیایی ساختگی است

  • 25 فروردین 1396 - 11:33
بشار اسد: حمله شیمیایی ساختگی است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، می‌گوید گزارش‌های حمله شیمیایی در خان شیخون، در استان ادلب، “۱۰۰ درصد ساختگی” هستند. او در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسه گفت: “هیچ دستوری برای حمله در کار نبوده است.”

به گزارش بی‌بی‌سی، بشار اسد گفت: “برداشت ما این است که غرب، مخصوصا آمریکا، همدست تروریست‌ها هستند. آنها کل ماجرا را جعل کرده‌اند که به ما حمله کنند.”

این در حالیست که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه هلند روز پنجشنبه اعلام کرد که تحقیقات مقدماتی اش حکایت از آن دارد که گزارش‌ها درباره وقوع یک حمله شیمیایی اخیر در سوریه “موثق” است.

کمتر از دو هفته پیش حدود ۸۰ نفر در شهر خان شیخون، تحت کنترل شورشیان، با علایم مشابه مسمومیت با سلاح شیمیایی کشته شدند. مخالفان بشار اسد و قدرت‌های غربی نیروهای ارتش سوریه را مسئول حمله می‌دانند، اما روسیه می‌گوید این اتفاق به دنبال حمله به انبار تسلیحات شیمیایی شورشیان افتاده است.

کمی پس از حمله شیمیایی ادعایی، آمریکا یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.

بشار اسد گفت که ارتش سوریه زرادخانه شیمیایی خود را در سال ۲۰۱۳ از بین برده است و حتی اگر چنین کاری نکرده بود هم به استفاده از آنها متوسل نمی‌شد.

از طرف دیگر، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، پنجشنبه گفت که به احتمال بسیار قوی حکومت بشار اسد در آن حمله دست داشته است.

خانم می گفت: “ما معتقدیم این تنها حکومتی است که توانایی چنین حمله ای را دارد.”

ترکیه که بسیاری از مجروحان آن حمله به این کشور منتقل شده اند می گوید “مدارک ملموسی” در دست دارد که در آن واقعه از گاز سارین استفاده شده بود.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی می‌خواهد درباره حمله ادعایی تحقیق کند. روز چهارشنبه روسیه یک قطعنامه پیشنهادی برای تحقیق درباره حمله را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. این قطعنامه از سوریه می‌خواست که با تحقیقات همکاری کند.

بشار اسد به خبرگزاری فرانسه گفته است تنها در صورتی می‌تواند اجازه بازرسی بدهد که تحقیقات بی‌طرفانه باشد و سوریه اطمینان پیدا کند از میان کشورهای بی‌غرض نیز در هیئت تحقیق نمایندگانی باشند تا تحقیقات در جهت اهداف سیاسی استفاده نشود.

رئیس جمهوری سوریه درباره حمله موشکی آمریکا نیز گفت که آمریکا ممکن است در هر زمان و در مکان دیگری نیز به حمله نظامی متوسل شود، و این فقط شامل سوریه نمی‌شود.

او در عین حال گفت که حمله آمریکا ضربه چندانی به ارتش سوریه نزده است. بشار اسد گفت: “این حمله بر توان رزمی ما و قابلیت ما در هدف قرار دادن تروریست‌ها تاثیری نگذاشته است.”

دیدگاه