دولت افغانستان گفت از حمله آمریکا با «بمب مادر» خبر داشت

  • 25 فروردین 1396 - 11:30
دولت افغانستان گفت از حمله آمریکا با «بمب مادر» خبر داشت

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که دولت این کشور در جریان پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای به ولسوالی اچین ولایت ننگرهار از سوی آمریکا بوده است. وزارت دفاع افغانستان هم در اطلاعیه‌ای از مرگ ۳۶ نیروی داعش خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده که در عملیاتی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را معروف به “مادر همه بمب‌ها” یا “بمب مادر” به کار برده است.

این حمله پنجشنبه (۱۳ آوریل) در ساعت ۷:۳۰ عصر به وقت محلی انجام شد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی دولت افغانستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی توضیح داد که دولت این کشور در جریان این حمله بوده است.

او می‌گوید محلی که پرتاب بمب صورت گرفته، مین‌گذاری شده بود و عملیات زمینی امکان نداشت؛ به همین دلیل این حمله برای رفع تهدیدات داعش علیه نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است.

آقای مرتضوی گفت: “تروریست‌های داعش در غارها، تونل‌ها و استحکامات زیرزمینی جا به جا شده بودند و این حمله برای از میان بردن آنها ضروری بود.”

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که در نتیجه این حمله ۳۶ نیروی گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش کشته شده است. مقامات می‌گویند صدیق یار از فرماندهان داعش نیز در بین کشته شدگان است.

به گفته دولت وزیری، این حمله در روستای “مومند دره” در ساحه اسد خیل ولسوالی اچین ولایت ننگرهار با هماهنگی نیروهای افغان از سوی نیروهای حمایت قاطع ناتو صورت گرفته است.

او می‌گوید در این حمله یک مرکز مهم داعش، سه محل پنهان شدن آنها و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از بین رفته است. گفته می‌شود که طول تونل‌های این مرکز ۳۰۰ متر بوده است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در این حمله به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است.

محمد یکی از اهالی محل که در زمان حمله در یک کیلومتری آن حضور داشته، به بی‌بی‌سی گفت که خانه‌هایی در محل حمله تخریب شده اما همه آنها خالی از سکنه بوده است.

او می‌گوید عملیات نظامی در منطقه چند روز پیش آغاز شده بود و مردم محل را ترک کرده بودند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز در توئیتر رسمی خود نوشته که این حمله در هماهنگی با دولت افغانستان و زمانی صورت گرفته بود که غیرنظامیان در منطقه نبودند.

او می‌گوید: “عملیات مشترک ما نشان دهنده تلاش ما برای از بین بردن و پایان دادن به داعش و تروریسم و پناهگاه امن آنها در افغانستان است.”

تحلیل

پرتاب بمب ۱۱ تنی در پایگاه اصلی داعش در افغانستان می‌تواند نشانه آن باشد که دونالد ترامپ می‌خواهد بگوید با افراط‌گرایان اسلامی در این کشور شوخی ندارد و برای مبارزه با آنها اراده خود را محکم کرده‌است.

پیش از این نیروهای حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان اعلام کرده بودند که ۲۰۱۷ را به سال پایان عمر داعش در افغانستان تبدیل خواهند کرد و حالا نشانه‌هایی از استراتژی جدید به چشم می‌خورد.

داعش در سالی که گذشت نیرومندتر شد و تهدیدهای جدی متوجه افغانستان کرد و حملات خونینی در شهرهای افغانستان انجام داد.

با وجود آن، به کارگیری “بمب مادر” علیه پایگاه‌های داعش حساسیت‌های زیادی میان سیاست‌مداران افغان ایجاد کرده، ولی اشرف غنی رئیس جمهوری کشور با دفاع از این حمله از هماهنگی عملیات با نیروهای افغان گفته است.

داعش در مقایسه با طالبان بخش کوچکی از خاک کشور را در اختیار دارد و تهدید به مراتب کوچکتر از طالبان است.

مساله بنیادی این است که حمله بی‌پیشینه آمریکا در آستانه فصل جدید جنگ بهاری طالبان و پیشاپیش سفر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به کابل، زنگ خطر را پیش گوش طالبان به صدا درآورده است: آمریکا برخلاف محاسبات فرماندهان شورشیان، به این زودی‌ها از صحنه جنگ افغانستان رفتنی نیست و با چنین بازگشت به میدان نبرد، قاعده بازی را تعیین خواهد کرد.


این حمله انتقادهایی را هم در پی داشته است. حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، قویا این اقدام آمریکا را محکوم کرده است.

آقای کرزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: “این جنگ علیه تروریسم نیست بلکه استفاده غیرانسانی و بی‌رحمانه از کشور ما برای آزمایش تسلیحات جدید خطرناک است.”

مشخصات “مادر همه بمب‌ها”

به گفته پنتاگون، بمب جی‌بی‌یو ۴۳، که به “مادر همه بمب‌ها” معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که شبه‌نظامیان داعش در آنها پنهان شده بودند.

آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.

طراحی و توسعه جی‌بی‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود.

ظاهرا این بمب را با هل‌دادن از عقب یک هواپیمای ترابری، روی هدف می‌اندازند و گفته شده که حدود ۱۶ میلیون دلار هزینه هرکدام از این بمب‌ها است.

دیدگاه