یونیسف دو میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهایی مانند یمن و افغانستان ارسال می‌کند

  • 04 آذر 1399 - 0:26
یونیسف دو میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهایی مانند یمن و افغانستان ارسال می‌کند

آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف روز دوشنبه ۲۳ نوامبر (۳ آذر) اعلام کرد که در یک «ماموریت بزرگ» حدود دو میلیارد دوز از واکسن کووید-۱۹ را در سال ۲۰۲۱ به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌کند.

به گزارش یورو نیوز، یونیسف گفت که با ۳۵۰ شرکت هواپیمایی و شرکت‌های راه آهن برای تحویل واکسن و یک میلیارد سرنگ همکاری می‌کند تا طرح کوواکس COVAX که یک برنامه جهانی تخصیص واکسن به کشورهای فقیر مانند بروندی، افغانستان و یمن است با همکاری سازمان جهانی بهداشت اجرایی شود.

اتلوا کادیلی، مدیر بخش تامین یونیسف در بیانیه‌ای گفت: «این همکاری ارزشمند راه درازی را پیش رو دارد تا این اطمینان حاصل شود که ظرفیت‌های حمل و نقلی برای این عملیات بزرگ و تاریخی کفایت می‌کند.»

هدف کوواکس این است که دولت‌ها را از احتکار واکسن منصرف کند و تمرکز خود را روی واکسیناسیون کشورهایی قرار دهد که بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

در نشست آخر هفته گروه ۲۰، رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا متعهد شدند که نسبت به توزیع عادلانه واکسن، داروها و آزمایش‌های کووید-۱۹ اطمینان حاصل کنند تا کشورهای فقیرتر در واکسیناسیون مورد تبعیض قرار نگیرند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حتی پیش از شیوع همه‌گیری کرونا دسترسی به انواع واکسن‌ها برای ۲۰ میلیون نوزاد و کودک امکان‌پذیر نبود تا آن‌ها را از بیماری‌های جدی، مرگ، معلولیت نجات دهد.

طبق گزارش رویترز، نقش یونیسف در برنامه کوواکس از آن جهت اهمیت دارد که بزرگترین خریدار واکسن در جهان است. این سازمان می‌گوید که سالانه بیش از دو میلیارد دوز واکسن را برای ایمن‌سازی معمول و پاسخ به شیوع بیماری به نمایندگی از ۱۰۰ کشور تهیه می‌کند.

تولیدکنندگان دارو و مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان در حال تولید واکسن کووید-۱۹ هستند و آزمایش‌های نهایی واکسن‌های مختلف در حال حاضر روی ده‌های هزار داوطلب انجام می‌شود.

شرکت‌های داروسازی فایزر و بایون‌تک نیز می‌توانند مجوز استفاده اضطراری ایالات متحده آمریکا و اروپا را برای واکسن خود که طبق ادعای آن‌ها در پیشگیری از کرونا تا ۹۵ درصد موفقیت‌آمیز بوده است بگیرند.

شرکت مدرنا نیز هفته پیش اعلام کرد که داده‌های اولیه از واکسن این شرکت نیز اثر بخشی حدود ۹۵ درصد را تایید می‌کند.

دیدگاه