آمریکا روسیه را به سرپوش گذاشتن بر حمله سوریه متهم کرد

  • 23 فروردین 1396 - 7:10
آمریکا روسیه را به سرپوش گذاشتن بر حمله سوریه متهم کرد

مقام های آمریکایی می گویند که روسیه سعی دارد دولت سوریه را در حمله مرگبار شیمیایی هفته پیش بی تقصیر جلوه دهد و گناه آن را گردن دیگران بیاندازد.

به گزارش بی بی سی، ساعاتی پیشتر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته بود دشمنان بشار اسد در حال برنامه‌ریزی برای حملات شیمیایی دیگری هستند تا دولت سوریه را بدنام کنند.

مقام های کاخ سفید به خبرنگاران گفتند که گزارش های اطلاعاتی موید آن است که سوریه مسئول حمله ای است که ۸۹ کشته به جا گذاشت.

سوریه مسئولیت این حمله را رد کرده و مسکو نیروهای شورشی را مسئول حمله در خان شیخون دانسته است.

آمریکا در واکنش به آن حمله صبح جمعه ۱۸ فروردین ۵۹ موشک کروز به سوی یک پایگاه هوایی سوریه شلیک کرد اما جامعه جهانی در مورد واکنش به آن حادثه به اجماع نرسیده است.

مقام های کاخ سفید روز سه شنبه ۲۲ فروردین در مورد یک گزارش چهار صفحه ای سازمان های اطلاعاتی با خبرنگاران صحبت کردند. این گزارش می گوید که سوریه و روسیه با استفاده از “یک روایت کذب” سعی دارند جامعه جهانی را دچار سردرگمی کنند.

یک مقام آمریکایی گفت: “ادعاهای روسیه همخوان با روندی برای بی تقصیر جلوه دادن رژیم سوریه و تلاش برای تضعیف مخالفان است.”

گزارش اطلاعاتی آمریکا که از حالت محرمانه خارج شده حاکیست که دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمله ۴ آوریل در استان ادلب را علیه نواحی تحت کنترل شورشیان انجام داد.

براساس این سند یک ماده شیمیایی با هواپیمایی که پایگاه شعیرات را ترک کرده بود منتقل شد.

یک مقام گفت: “فکر می کنم روشن است که روس ها سعی دارند بر آنچه در آنجا اتفاق افتاده سرپوش بگذارند.”

با این حال این مقام ها که نخواستند نامشان فاش شود از اظهار نظر در این باره که آیا روسیه در حمله همدست سوریه بود یا پیشاپیش از آن خبر داشت خودداری کردند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هم بعدا گفت: “شکی نیست که رژیم سوریه بود که تصمیم گرفت آن حمله را انجام دهد و مسئول اجرای آن هم بود.”

او پس از آن اظهار نظر می کرد که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا وارد مسکو شد تا از آقای پوتین بخواهد دست از حمایت از بشار اسد بردارد.

نشست دو روزه وزرای خارجه گروه ۷ روز سه شنبه بدون توافق در مورد سوریه پایان یافت.

بریتانیا پیشنهاد کرده بود که در ارتباط با آن حمله شیمیایی تحریم های تازه ای علیه مقام های نظامی روسیه و سوریه اعمال شود که مورد موافقت قرار نگرفت.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات به روسیه سفر کرده است.

 

دیدگاه