دونالد ترامپ وزیر دفاع آمریکا را برکنار کرد

  • 20 آبان 1399 - 0:07
دونالد ترامپ وزیر دفاع آمریکا را برکنار کرد

دونالد ترامپ، ریٔیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی تویٔیتری از برکناری مارک اسپر وزیر دفاع دولت خود خبر داد.

آقای ترامپ در صفحه تویٔیتر خود نوشت:«با خرسندی که اعلام می‌کنم که کریستوفر سی میلر، مدیر بسیار قابل احترام مرکز ملی مبارزه با تروریسم(که به اتفاق آرا توسط سنا تأیید شده است)، به عنوان سرپرست وزارت دفاع مشغول به کار خواهد شد و کریس به زودی یک اقدام مهمی را انجام خواهد داد.»

آقای ترامپ همچنین ضمن قدرددانی از زحمات مارک اسپر او را از سمت وزارت دفاع برکنار کرد.

برکناری آقای اسپر از سمت وزیر دفاع ایالات متحده درست سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که آقای اسپر نامه استعفای خود را تهیه کرده است. با این حال، جاناتان هافمن، دستیار وزیر دفاع آمریکا، در صفحه توئیتر خود این گزارش را تکذیب کرد و نوشت: «گزارش ان‌بی‌سی از بسیاری جهات نادرست و گمراه‌کننده است. به بیان روشن‌تر، (مارک) اسپر، وزیر دفاع، قصد استعفا ندارد و همچنین از او خواسته نشده است که استعفای خود را ارائه کند».

مارک اسپر ۶۵ ساله دومین وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری او بود. به دنبال استعفای جیمز متیس در ژانویه ۲۰۱۹ و پس از آن، انصراف پاتریک شاناهان از قبول مقام وزارت، مارک اسپر سرپرست این وزارتخانه شد.

گزارش‌هایی هست که وزیر دفاع از زمانی که (تابستان) ایده اعزام ارتش برای مقابله با اعتراضات مربوط به برابری نژادی را رد کرد، از چشم رئیس‌جمهور افتاد.

یکی از موارد اختلاف میان آقای اسپر و دونالد ترامپ، عوض کردن نام پایگاه های نظامی آمریکا بود که به نام ژنرال‌های ایالت‌های جنوبی دوران جنگ داخلی این کشور بودند. جنگ‌هایی میان ایالت‌های شمالی و جنوب آمریکا بر سر قانون برده‌داری بودند. بسیاری از مردم آمریکا از جمله حامیان جنبش «جان سیاهان مهم است» مجسمه‌های باقی‌مانده از ژنرال‌ها و شخصیت‌های حامی برده‌داری در آن دوران در نقاط مختلف آمریکا را اهانت‌آمیز می‌دانند و خواستار برچیده شدن آنها هستند.

پنتاگون هم در واکنش به این خواسته‌ها، اعلام کرده بود که بنا دارد نام ژنرال‌های ایالت‌های جنوبی حامی برده‌داری در جریان جنگ های داخلی را از روی پایگاه‌های نظامی این کشور بردارد اما آقای ترامپ با این تصمیم مخالف است و می‌گوید نخواهد گذاشت آنچه به زعم او «نماد تاریخ آمریکاست» از بین برود.

بر همین اساس، مارک اسپر با تهیه لایحه‌ای به همراه کنگره، به دنبال آن بود که از مجرای قانونی تعویض نام این پایگاه‌ها را تصویب و اجرا کند.

دیدگاه