چهار دانش‌آموز ۱۰ ساله به اتهام ترویج تروریسم در فرانسه بازداشت شدند

  • 19 آبان 1399 - 11:18
چهار دانش‌آموز ۱۰ ساله به اتهام ترویج تروریسم در فرانسه بازداشت شدند

پلیس فرانسه روز پنجشنبه پنجم نوامبر ۴ کودک ۱۰ ساله را به اتهام ترویج تروریسم در یک مدرسه در شهر آلبرویل واقع در منطقه سووآ بازداشت کرد.

به گزارش رسانه‌های محلی سه پسر و یک دختر در این پرونده متهم هستند.

متهمان پس از بازداشت در دبستان به اتهام بیان سخنان «خشونت‌آمیز و نگران کننده» بازجویی شدند و هم‌اکنون تحت نظر هستند. این کودکان در کلاس درس گفته بودند مهاجمی که ساموئل پتی، معلم تاریخ و جغرافی را به دلیل نشان دادن کاریکتاتوری پیامبر اسلام کشت، کار درستی کرده بود.

وزارت کشور فرانسه روز جمعه با انتشار یک پیام ویدیویی، با تایید این خبر اعلام کرد که کودکان متهم سر کلاس با توجیه قتل ساموئل پتی گفته‌اند اگر معلم آن‌ها هم به پیامبر اسلام توهین کند، او را خواهند کشت. معلم این دانش‌آموزان همچین روز سوم نوامبر یک نامه تهدید آمیز با این جمله دریافت کرده بود: «کارت تمام است [مُردی].»

سن مسئولیت کیفری در فرانسه ۱۸ سال است. اما با توجه به سکوت قانون و رویه‌ قضایی، کودکان قانون شکن را می‌توان با تشخیص قاضی و در قالب «بزهکاری اطفال» تنبیه کرد.

بنا به اعلام دادستانی شهر شامبری (مرکز سووآ) پس از وصول شکایت، چهار کودک ۱۰ ساله چندین ساعت در کلانتری اوبرویل بازجویی شدند. دانش‌آموز دختر، از جریان تحقیقات کنار گذاشته شد، اما ۳ پسر قبول کردند که حرف‌های تهدیدآمیز زده‌اند و از این کار خود «عذرخواهی کرده‌اند.»

مادر یکی از کودکان بازداشتی درباره عملیات پلیس برای دستگیر کردن پسرش به روزنامه محلی «دوفینه لیبره» گفت: «حدود ساعت ۷ و ربع صبح دختر ۱۳ ساله من در را به روی پلیس باز کرد. شماری از ماموران با صورت‌های پوشیده و مسلح وارد خانه شدند. پسر ۱۰ ساله‌ام هنوز در اتاقش خواب بود که به سراغش رفتند.» پدر این کودک هم می‌گوید: «عین تروریست‌ها با ما رفتار کردند.»

مادر دختر بازداشتی با انتقاد از ماجرا گفت: «دختر من گفته است از سرنوشت ساموئل پتی ناراحتم ولی بهتر بود کاریکاتورها را نشان نمی‌داد.»

با وجود این انتقادها، دادستانی شامبری اعلام کرده است: «با توجه به سن متهمان باید درباره وضعیت خانوادگی آن‌ها تحقیق می‌شد. نمی‌شد فقط احضارشان کنیم. باید خانه‌ آن‌ها را بازرسی می‌کردیم.»

از زمان قتل ساموئل پتی بیش از ۲۰۰ پرونده برای مقابله با تروریسم در فرانسه به جریان افتاده است.

دیدگاه