واکنش اروپا به پیروزی بایدن: «آمریکا خوش برگشتی»

  • 18 آبان 1399 - 19:30
واکنش اروپا به پیروزی بایدن: «آمریکا خوش برگشتی»

رهبران و سیاستمداران اروپا پس از روزها انتظار برای مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند.

به گزارش یورو نیوز، تنها دقایقی پس از انتشار خبر پیروزی جو بایدن،«آن ایدالگو»، شهردار پاریس در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا خوش برگشتی!»

او با اشاره تلویحی به وعده آقای بایدن برای بازگشت دوباره ایالات متحده به توافق‌نامه آب و هوایی پاریس ادامه داد:«در حالی که ما در شرف برگزاری پنجمین سالگرد توافق پاریس هستیم، این پیروزی در شرایط اضطراری آب و هوا نماد نیاز ما به همکاری مشترک، بیش از هر زمان دیگری است.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز «تبریکات گرم» خود را به آقای بایدن و کامالا هریس، معاون منتخب او تقدیم کرد. او همچنین در بیانیه‌ای رسمی با اشاره به دوستی و اتحاد دیرینه اتحادیه اروپا و ایالات متحده از وجود عمیق‌ترین پیوندها میان شهروندان آنها یاد کرد و بار دیگر بر تلاش مشترک برای صیانت از ارزش‌های مشترکی همچون دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، عدالت اجتماعی و اقتصاد آزاد تاکید کرد.

چندین رهبر اروپایی از جمله آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون نیز تا کنون پیروزی نامزد حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفته‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در بیانیه ای که توسط سخنگوی او منتشر شد، گفت:«من صمیمانه‌ترین نیک‌روزی‌ها و موفقیت‌ها را برای او(آقای بایدن) آرزو می‌کنم و همچنین به کامالا هریس، نخستین معاون زن منتخب تاریخ کشور شما تبریک عرض می‌کنم.» برای او بهترین آرزوی موفقیت و موفقیت را دارم و همچنین به کمالا هریس ، اولین معاون زن منتخب تاریخ کشور شما تبریک می گویم.»

خانم مرکل در ادامه این بیانیه تاکید کرد که مقابله با چالش‌های مهم زمانه حاضر بدون دوستی و همکاری ما در دو سوی اقیانوس اطلس ممکن نیست.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن استقبال از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا و ابراز اشتیاق آلمان برای همکاری با دولت آینده این کشور با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت:«ما همچنین می‌خواهیم که غرب دوباره در قالب یک تیم بازی کند. این تنها راهی است که می‌توانیم ارزش های خود را در جهان مطرح کنیم. ما به عنوان اروپاییان آماده هستیم تا بیش از پیش در این همکاری مشارکت کنیم.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم با عرض تبریک به آقای بایدن و خانم هریس نوشت که برای غلبه با چالش‌های موجود نیاز به همکاری بیشتری داریم. آقای ماکرون در ادامه پیام توئیتری خود از دولت آینده ایالات متحده خواست تا به ایده همکاری مشترکِ بیشتر، جامه عمل بپوشاند.

جوزپه کنته، نخست وزیر ایتالیا هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما آماده همکاری با جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، برای تقویت روابط دو سوی اقیانوس اطلس هستیم. ایالات متحده می‌تواند به ایتالیا به عنوان یک متحد و یک شریک استراتژیک اعتماد کند.»

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفت:«جو بایدن همواره دوست واقعی یونان بوده است و من مطمئن هستم که در دوره ریاست جمهوری او روابط بین دو کشور یونان و آمریکا تقویت خواهد شد.»

در همین حال، آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان در پیامی توئیتری به مناسبت پیروزی آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت:«به جو بایدن برای مبارزات انتخاباتی موفقیت‌آمیز تبریک می‌گویم. همان‌طور که منتظر گزینش او توسط کالج الکترال هستیم، لهستان مصمم است که از یک همکاری استراتژیک سطح بالا و با کیفیت بالا برای یک اتحاد حتی قوی‌تر از گذشته، پشتیبانی کند.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز ضمن عرض تبریک به مناسبت پیروزی انتخاباتی آقای بایدن و معاون او، کامالا هریس، تاکید کرد که ایالات متحده مهمترین متحد بریتانیاست. آقای جانسون همچنین خواستار همکاری نزدیک‌تر و بر پایه منافع مشترک دو کشور از تغییرات آب و هوایی گرفته تا تجارت و امنیت شد.

نیکولا استروجن، وزیر اول اسکاتلند، مارک دریکفورد، وزیر اول ولز و میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند نیز با ارسال پیام‌های تبریک جداگانه‌ای انتخاب اقای بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده از تعمیق روابط دوجانبه استقبال کردند.

در مقابل، یانژ یانشا، نخست وزیر اسلوونی که پیشتر و در پیام تبریکی زودهنگام پیروزی مجدد دونالد ترامپ را در انتخابات آمریکا تبریک گفته بود، نتیجه اعلام شده برای این انتخابات را زیر سوال برد و در صفحه توئیتر خود نوشت:«شکایات در تمام ایالت‌هایی که در آنها نتایج نزدیک به هم دست آمده، ثبت شده است. دادگاه‌ها حتی بررسی و فرآیند صدور رای را شروع نکرده‌اند، آن گاه رسانه های جریان اصلی و نه برخی از مقامات رسمی برنده انتخابات را اعلام می‌کنند.»

همچنین ویکتور اوربان ، نخست وزیر راست‌گرای مجارستان نیز که از سرسخت‌ترین متحدان آقای ترامپ در اتحادیه اروپا بود، تاکنون از ارسال پیام تبریک به جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا خودداری کرده است.

دیدگاه