آیا دیوان عالی ایالات متحده برنده انتخابات را مشخص می‌کند؟

  • 15 آبان 1399 - 20:09
آیا دیوان عالی ایالات متحده برنده انتخابات را مشخص می‌کند؟

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد. در حالیکه جو بایدن و دونالد ترامپ خود را پیروز این رقابت سیاسی کم‌سابقه می‌دانند، با توجه به نزدیکی آرا و توسل نامزد جمهوریخواه به دستگاه قضایی برای شمارش برگه‌های رای، احتمال کشیده شدن کار به دیوان عالی ایالات متحده وجود دارد.

به گزارش یورو نیوز، کارزار دونالد ترامپ بدون ارائه هیچگونه شواهد یا مستنداتی ادعا می‌کند در روند انتخابات در پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و جورجیا تقلب شده است. کمپ جمهوریخواهان با استناد به همین ادعا خواستار توقف شمارش آرا در این چهار ایالت کلیدی است.

در این دوره و به دلیل مشارکت بالای شهروندان در انتخابات از طریق ارسال پستی آرا، کار شمارش تعرفه‌های اخذ رای تا چند روز طول خواهد کشید. بنابراین و با توجه به فشرده بودن رقابت میان دو کاندیدا برخلاف روال معمول، احتمالا باید دست‌کم چند روز برای روشن شدن نتیجه نهایی این انتخابات صبر کرد.

از یاد نباید برد که حتی با شمارش تمام آرا، با توجه به شکایات گسترده از روند برگزاری انتخابات، احتمالا راست‌آزمایی نتیجه شماری از صندوق‌های اخذ رای و همچنین آرای پستی زمان‌بر خواهد بود: رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پیش از سه‌شنبه، روز پایانی انتخابات، بیش از ۳۰۰ شکایت در ۴۴ ایالت درباره نحوه اخذ رای ثبت شده است. عمده این شکایات به موارد شکلی از جمله مهلت ارسال و دریافت آرای پستی، امضای شاهد و پاکت نامه بر می‌گردد. تشخیص مراجع قضایی درباره رعایت این موارد به‌ویژه بر شمار آرای جو بایدن، کاندیدای دموکرات تاثیرگذار خواهد بود.

ترامپ انتخابات در کدام ایالت‌ها را به چالش کشیده است و چرا؟

ویسکانسین

کمپین ترامپ می‌گوید با توجه به موارد «غیرعادی» در ویسکانسین، خواستار بازشماری آرا در این ایالت شده است.

معلوم نیست بازشماری آرا در چه زمانی صورت خواهد گرفت اما مهلت چنین کاری تا ۱۷ نوامبر خواهد بود. در انتخابات سال ۲۰۱۶ هم آرای این ایالت بازشماری شد و نتیجه آن، اختلاف حدود صد رای بود.

میشیگان
ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با اختلاف تنها ۱۰هزار و ۷۰۰ رای آرای الکترال میشیگان را از آن خود کرد. امسال کارزار آقای ترامپ ساعاتی پس از پایان انتخابات اعلام کرد علیه روند شمارش آرای این ایالت شکایتی را ثبت کرده است. این در حالی است که عملا ۹۶ درصد آرای این ایالت شمرده شده است.

هزاران رایی که در این ایالت هنوز شمرده نشده است، از مناطق سنتا دموکرات می‌آید و به همین ترتیب رسانه‌های ایالات متحده، بایدن را پیروز آرای الکترال میشیگان معرفی کرده اند.

پنسیلوانیا

در ایالت پنسیلوانیا، چالش بر سر احتساب آرایی است که در روز انتخابات پست شده اما تا سه روز پس از آن یعنی ششم نوامبر به مقصد می‌‌رسند. جمهوریخواهان شمارش این دست آراء را غیرقانونی می‌دانند.

بسیاری از حقوقدان خبره قانون اساسی و قوانین عمومی ایالات متحده می‌گویند نگرانی در این باره جایی بالا می‌گیرد که بدانیم دیوان عالی پیش از انتصاب ایمی کنی برت، قاضی نومحافظه‌کار منصوب ترامپ، درباره این چالش شکلی اظهار نظر نکرده بود. به این ترتیب و با توجه به اکثریت قضات جمهورخواه و «هوادار ترامپ» در دیوان عالی، این احتمال وجود دارد که آرایی که تا جمعه ششم نوامبر به مقصد نرسند، از درجه اعتبار ساقط شوند.

جورجیا

کارزار دونالد ترامپ با ادعای غیرعادی بودن روند اخذ آرای پستی در جورجیا، با ثبت شکایتی در دادگاه چتهام خواستار توقف فوری شمارش آرا در این ایالت شده اند.

دیوید شیفر، نماینده جمهوریخواه سنای جورجیا ادعا کرد که ناظران حزب زنی را دیده اند که ۵۰ تعرفه را در سبد آرای شمرده نشده پستی انداخته است. همقطاران ترامپ از قاضی محلی خواسته‌اند تا شمارش آرایی که پس از بسته شدن شعب در روز انتخابات رسیده اند را متوقف کند.

برخی تخمین ها حکایت از رقابت شانه به شانه در این ایالت و کاهش اختلاف بین بایدن و ترامپ دارند.

آیا کار انتخابات به دیوان عالی ایالات متحده خواهد کشید؟

دونالد ترامپ، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه و در حالی که انتخابات تمام شده بود، با متهم کردن دموکرات‌ها به «تخلف و تقلب» انتخاباتی اعلام کرد: «ما به دیوان عالی ایالات متحده خواهیم رفت. ما می‌خواهیم رای‌گیری متوقف شود.»

در زمانی که روند اخذ رای تمام شده و درهای شعب، بسته شده‌اند، احتمالا مساله مورد ادعای ترامپ، مساله آرای پستی نظیر پنسیلوانیا است.

بسیاری از حقوقدانان معتقدند با وجود رقابت نزدیک دو کاندیدا و احتمال جابه‌جایی شمار آرا در جریان بازشماری یا توقف شمارش، چالشی که به قانون اساسی مرتبط باشد و کار را به دیوان عالی بکشاند، دست‌کم در حال حاضر وجود ندارد.

اگر نتیجه آرا مورد اختلاف باشد، تیم‌های حقوقی دو حزب باید شکایات خود را در دادگاه‌های ایالتی مطرح کنند.اگر قاضی این دادگاه‌ها تشخیص داد که بازشماری آرا لازم است، به چنین کاری حکم خواهد داد. اگر یکی از طرفین با این نتیجه مخالف باشد، اعتراض به این حکم را در دیوان عالی ایالات متحده، عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور مطرح خواهد کرد.

آیا مداخله دیوان عالی در تعیین نتیجه انتخابات ایالات متحده سابقه داشته است؟

پاسخ به این پرسش مثبت است. همانطور که بسیاری به یاد دارند، در سال ۲۰۰۰ دیوان عالی ایالان متحده، رقابت تنگاتنگ میان ال گور و جرج بوش پسر را با رای ۵ به ۴ به نفع نامزد جمهوریخواه خاتمه داد. در آن سال و در فلوریدا،‌ ال گور خواستار شمارش دستی آرای ۴ منطقه شده بود. جورج بوش به این درخواست اعتراض کرد. سرانجام با انصراف الگور از پیگیری ماجرا، بوش پسر به قدرت رسید.

دیدگاه