مراسم یادبود قربانیان حادثه تروریستی در استکهلم

  • 22 فروردین 1396 - 10:15
مراسم یادبود قربانیان حادثه تروریستی در استکهلم

در پی اقدام تروریستی در استکهلم، شهروندان سوئد یاد قربانیان حادثه را گرامی داشتند. به مدت یک دقیقه تمام وسایل نقلیه عمومی از حرکت بازایستادند و همه مردم در کشور سکوت کردند. در این مراسم خانواده سلطنتی سوئد نیز حضور داشت.

به گزارش دویچه‌وله، خانواده سلطنتی از تلاش‌های ماموران پلیس و امدادگران برای کمک به قربانیان حادثه تروریستی قدردانی کردند. در این اقدام تروریستی ۴ نفر کشته و دست‌کم ۱۵ نفر مجروح شدند.

ده‌ها هزار نفر در استکهلم یاد قربانیان حادثه تروریستی روز جمعه (۷ آوریل) را گرامی داشتند.

صدها هزار نفر در نزدیکی محل حادثه و شهرداری استکهلم به قربانیان حادثه تروریستی ادای احترام کردند. پرچم‌ها به نشانه سوگواری در سراسر کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

به درخواست دولت سوئد قرار بود که راس ساعت ۱۲ به وقت محلی در روز دوشنبه (۱۰ آوریل) یک دقیقه سکوت در مراسم یادبود قربانیان در استکهلم حاکم شود و تمام وسایل نقلیه عمومی از حرکت بازایستند.

به گفته رسانه‌های سوئد این کشورکه میزبان بسیاری از پناهجویان از سراسر جهان است، اجازه نخواهد داد که حادثه‌ای تروریستی سنت‌های دموکراتیک این کشور را خدشه‌دار کند.

شعار بسیاری از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود ادامه سنت‌های دموکراتیک این کشور در برخورد با پناهجویان و تاکیدی بر دوستی به جای تنفر بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: «استکلهم شهر آزادی و رواداری است. ما نخواهیم گذاشت که ترس و ترور بر این شهر و شهروندانش مستولی شود.»

مهاجم این اقدام تروریستی روز جمعه با یک کامیون در مرکز خرید استکهلم رهگذران را زیر گرفت و سپس متواری شد. پلیس موفق شد پس از ساعاتی او را دستگیر کند.

به‌رغم سنت‌های دیرینه‌ی دموکراتیک در سوئد بیم آن می‌رود که گروه‌ها و احزاب پوپولیستی و راست‌گرا از این حادثه تروریستی به نفع خود بهره برند و با “ایجاد ترس از خارجی‌ها و پناهجویان” محدودیت‌هایی را به جامعه سوئد تحمیل کنند.

بسیاری از خارجی‌ها و مهاجرتباران سوئدی نیز در مراسم یادبود و “تظاهرات عشق” در استکهلم شرکت داشتند. به گفته یکی از مهاجرتباران “از آنجا که عامل این حادثه تروریستی یک پناهجوی ازبک‌تبار است که تقاضای پناهندگی‌اش رد شده، حضور خارجی‌ها نشان‌دهنده‌ی همبستگی همه شهروندان در این جامعه است.”

تا کنون بسیاری از شهرهای اروپایی شاهد ترور اسلام‌گرایان افراطی بوده‌اند. به گفته مقامات امنیتی اقدامات تروریستی نظیر آنچه در برلین، استکهلم و نیس رخ داد می‌تواند در هر شهر دیگر اروپا نیز اتفاق بیافتد. در این حوادث تروریستی تروریست‌ها با کامیون به میان جمعیت رفتند و مردم را زیر گرفتند.

دیدگاه