تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

گروه هفت خواستار عدم حمایت روسیه از اسد شد

  • 22 فروردین 1396 - 10:00
گروه هفت خواستار عدم حمایت روسیه از اسد شد

بعد از وخیم شدن منازعات سوریه غرب قصد دارد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به عدم حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ترغیب کند.

به گزارش دویچه‌وله، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به همتایان خود در نشست دو روزه‌ ۷ کشور صنعتی جهان (گروه هفت) که روز دوشنبه ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین در لوکا در توسکانی ایتالیا آغاز شد گفت: پوتین باید “به واقعیت فرد مستبدی که تحت حمایت گرفته، بی‌پرده بنگرد”.

وزیر خارجه بریتانیا در نشست وزرای خارجه کشورهای تشکیل‌دهنده‌ی گروه هفت با اشاره به حمله شیمیایی اخیر به شهر خان شیخون سوریه گفت، پوتین باید “بفهمد که اسد الان از هر نظر زهرآگین است”.

جانسون افزود، اسد نه فقط “انسان‌های بی‌گناه سوریه” بلکه “حیثیت روسیه” را نیز مسموم می‌کند.

شهر کوچک خان شیخون سوریه که در استان ادلب واقع شده، توسط شورشیان اداره می‌شود. غرب اسد را مسئول حمله به این شهر می‌شناسد. در این حمله دست کم ۸۷ نفر کشته شدند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پی این حمله در واکنشی یک پایگاه هوایی نیروهای دولتی سوریه در حمص را بمباران کرد.

کرملین حمله آمریکا را محکوم کرد و آن را “تجاوز به یک کشور مستقل” و “نقض حقوق بین‌الملل” نامید. سوریه هرگونه مسئولیتی در مورد حمله شیمیایی نامبرده را رد کرده است.

موضع آلمان

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز در نشست گروه هفت در ایتالیا از روسیه خواست، از “وفاداری خلل‌ناپذیر خود به اسد” دست بردارد.

گابریل شامگاه یکشنبه مؤکدا علیه “وخامت نظامی بیشتر” اوضاع در سوریه موضع گرفت. او در گفت‌وگو با شبکه دوم آلمان ZDF گفت، همراه با همتایان خود از بریتانیا، فرانسه و ایتالیا قصد دارد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا را در نشست گروه ۷ متقاعد سازد تا آمریکا به جای ستیزه بر راه حلی دیپلماتیک تمرکز کند.

او  گفت: «ما باید حالا روس‌ها و بسیاری دیگر را به پای میز مذاکره بیاوریم.»

در حاشیه نشست گروه هفت آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا، مقدمات نشستی ویژه در مورد سوریه را نیز فراهم کرد که قرار است در آن وزیران خارجه ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و قطر نیز شرکت کنند.

گابریل می‌‌گوید، روسیه می‌خواهد، تحقیق در مورد حمله شیمیایی اخیر در سوریه را امکان‌پذیر سازد. وزیر خارجه آلمان گفته است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به او اطمینان داده است که دولت او راه را برای تحقیقات در محل مورد نظر آزاد خواهد گذاشت. گابریل ابراز امیدواری کرد که این وعده جدی بوده باشد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز روسیه را متهم کرده که مانع این حمله شیمیایی نشده است. با این حال، او که با شبکه تلویزیونی ABC آمریکا سخن می‌گفت، به طور مستقیم تقصیری را متوجه روسیه نساخت. او که پس از نشست گروه هفت برای دیداری دوروزه راهی مسکو شده است، رفتار روسیه را “غیرحرفه‌ای” خواند و گفت، این کشور به سادگی به دام سوریه افتاده است.

دولت آلمان به عنوان پیش‌شرط برای راه حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه باز هم خواستار برکناری بشار اسد شده است. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفته است: «اسد دیگر نمی‌تواند در رأس دولت باقی بماند.» او گفت، راه حلی که ثبات و صلح را به سوریه برمی‌گرداند، با وجود بشار اسد “قابل تصور نیست.”

دیدگاه