پشتیبانی روسیه از تحقیق پیرامون حمله شیمیایی خان شیخون

  • 21 فروردین 1396 - 14:16
پشتیبانی روسیه از تحقیق پیرامون حمله شیمیایی خان شیخون

وزیر امورخارجه روسیه، سرگئی لاوروف در تماس تلفنی با همتای آلمانی خود، زیگمار گابریل، از آمادگی آن کشور برای انجام تحقیقات بین‌المللی پیرامون حمله شیمیایی به خان شیخون خبر داد.

به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری فرانسه از برلین از تماس تلفنی بین زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان و سرگئی لاوروف، همتای روسی او خبر می‌دهد. بر اساس اظهارات گابریل، روسیه برای همکاری در زمینه تحقیق پیرامون بمباران شیمیایی خان شیخون اعلام آمادگی کرده است. گابریل ابراز امیدواری کرده است که روسیه واقعا به قول خود در این زمینه عمل کند.

موضوع فراتر از روسیه و آمریکاست

گابریل در عین حال خواستار تنش‌زدایی در ارتباط با بحران سوریه شد. اشاره گابریل به حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه و واکنش‌های احتمالی به چنین اقداماتی است. گابریل گفت: «فراموش نباید کرد که موضوع تنها بر سر آمریکا و روسیه نیست، موضوع در عین حال به ایران، به عربستان سعودی و همسایگان سوریه نیز بر می‌گردد.»

گابریل با اشاره به وضعیت خطرناک حاکم بر سوریه خواستار آن شد که کشورهای ذیربط در بحران سوریه حاضر به مذاکره بر سر آینده این کشور شوند.

در همین رابطه قرار است روز دوشنبه، ۱۰ آوریل، وزیران امورخارجه کشورهای “جی ۷” در شهر لوکا واقع در ایتالیا گرد هم آیند. در این نشست، رکس‌تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز شرکت خواهد داشت. گابریل درباره نشست وزیران امورخارجه کشورهای “جی ۷” گفت: «ما باید حال روسیه و دیگران را به پای میز مذاکره بکشیم.» به باور گابریل، مذاکره با روسیه در رابطه با بحران سوریه بدون حمایت آمریکا ممکن نیست.

سفر تیلرسون به روسیهوزیرامورخارجه آمریکا، رکس تیلرسون، قرار است روز چهارشنبه ۱۲ آوریل به مسکو سفر کند. هدف از این سفر از جمله گفت‌وگو بر سر آینده سوریه و یافتن راه حلی برای بحران این کشور اعلام شده است.

تیلرسون در جریان سفر خود به روسیه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و همچنین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات و همچنین موضوع نقش روسیه در انتخابات آمریکا از جمله مسائل مطرح در گفت‌وگوی طرفین اعلام شده است.

تیلرسون در مصاحبه روز یکشنبه ۹ آوریل با شبکه خبری ABC گفت که او دلیل مستندی حاکی از اطلاع روسیه از حمله شیمیایی به خان شیخون ندارد، اما هدف او از مذاکره با مقامات روسی قانع کردن آن‌ها به تجدید نظر در حمایت خود از بشار اسد است. او در عین حال از عدم همراهی روسیه در امر خلع سلاح شیمیایی دولت اسد انتقاد کرد.

دیدگاه