ارمنستان و آذربایجان مذاکره را رد کردند

  • 09 مهر 1399 - 14:58
ارمنستان و آذربایجان مذاکره را رد کردند

رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان با گذشت سه روز از درگیری های سنگین در منطقه ناگورنو قره باغ ضمن رد مذاکرات صلح یکدیگر را به کارشکنی در مسیر انجام گفتگوها متهم کردند.

یورو نیوز گزارش داد: به گفته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان سخن گفتن از مذاکره کشورش با باکو و نشست سه جانبه احتمالی با حضور روسیه در شرایطی که درگیری ها ادامه دارد «بی مورد» است. روسیه که با هر دو کشور روابط حسنه دارد در واکنش به بحران کنونی خواستار «توقف فوری» درگیری ها شده است.

از سوی دیگر الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایحان در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی روسیه ارمنستان را به کارشکنی در برگزاری مذاکره بین دو طرف متهم کرد و گفت: «نخست وزیر ارمنستان به طور علنی می گوید قره باغ بخشی از ارمنستان است. در این صورت درباره چه مذاکره ای می توان سخن گفت؟»

در یکی از آخرین تحولات در جریان درگیری های ناگورنو قره باغ، ارمنستان ادعا کرد که یکی از هواپیمای جنگی این کشور به وسیله یک فروند جنگنده ترکیه، متحد جمهوری آذربایجان سرنگون شده است. ایروان اعلام کرده که خلبان این هواپیمای نظامی کشته شده است. ترکیه و جمهوری آذربایجان این ادعای ارمنستان را رد کرده اند. درگیری های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دهها کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

ابراز نگرانی ماکرون از موضع «جنگجویانه»‌ی ترکیه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه از اظهارات «جنگجویانه» مقامات ترکیه درباره بحران در منطقه ناگورنو فره باغ اظهار «نگرانی» کرد. آنکارا روز سه شنبه گفته بود که مصمم به کمک به جمهوری آذربایجان است تا باکو «تسلط خود بر مناطق اشغالی» را باز یابد و بتواند از «حقوق و منافع خود مطابق مقررات بین المللی» دفاع کند.

رئیس جمهوری فرانسه افزود که پاریس «باز پس گیری» شمال قره باغ از سوی جمهوری آذربایجان را نخواهد پذیرفت. ترکیه یکی از معدود قدرت هایی است که خواستار برقراری آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نشده است.

بحران قره‌باغ؛ اصرار پاشینیان به حضور نیروهای ترکیه در آذربایجان و تکذیب علی‌اف

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه با موافقت همه اعضاء خواستار «توقف فوری» درگیری ها در ناگورنو قره باغ شده بود. اتحادیه اروپا وضعیت کنونی در منطقه را «بسیار نگران کننده» خوانده و هرگونه دخالت خارجی را «غیرقابل قبول» دانسته است.

تا کنون ۹۸ نفر از جمله ۸۱ جنگجوی جدایی طلب ارمنی و ۱۷ غیرنظامی از هر دو طرف در درگیری ها کشته شده اند. این در حالی است که احتمال داده می شود شمار تلفات بیش از این تعداد باشد.

دیدگاه