آمریکا: اهمال روسیه منجر به حمله شیمیایی سوریه شد

  • 21 فروردین 1396 - 8:17
آمریکا: اهمال روسیه منجر به حمله شیمیایی سوریه شد

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که برای حضوردر اجلاس وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان به ایتالیا رفته می‌گوید ناتوانی روسیه در خلع سلاح شیمیایی سوریه باعث شد که مسکو نتواند از وقوع “حمله شیمیایی خان شیخون” پیشگیری کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سه سال پیش و در پی موافقت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با تحویل سلاح‌های شیمیایی، مسکو موظف شد اطمینان حاصل کند که تمامی مهمات و اودات شیمیایی ارتش سوریه منهدم و یا از این کشور خارج شود.

اکنون آقای تیلرسون که قرار است پس از دیدار با وزاری خارجه ایتالیا، آلمان، بریتانیا، کانادا، فرانسه و رهبران اتحادیه اروپا به مسکو سفر کند معتقد است حمله هفته گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه که آمریکا و متحدانش می‌گویند یک حمله شیمیایی بوده، باید کرملین را متقاعد کند که دست از حمایت بشار اسد بردارد.

تیلرسون می‌گوید: “چه روسیه در این موضوع (حمله هوایی خان شیخون) مشارکت داشته یا نداشته، و چه دمشق مسکو را در این قضیه دور زده باشد، روسیه به عنوان تضمین دهنده خلع سلاح شیمیایی بشار اسد، نتوانسته به تعهداتش عمل کند و قصور آن باعث مرگ کودکان و افراد بی‌گناه شده است.”

در پی حملات مشکوک خان شیخون، آمریکا با پرتاب ۵۹ موشک پایگاه هوایی الشعیرات در غرب سوریه را هدف قرار داد؛ حمله‌ای که با انتقاد مسکو و تهران روبرو شد.

روسیه و ایران ضمن محکوم کردن حمله موشکی آمریکا خواستار تحقیق و تفحص بیطرفانه در باره حملات خان شیخون شده‌اند.

به نظر می‌رسد با توجه به تحولات چند روز گذشته در سوریه، اکنون کانون گفتگوهای وزاری خارجه جی ۷ بر چگونگی جدا کردن مسکو و دمشق متمرکز شود.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که در واکنش به حمله خان شیخون، سفرش به مسکو را لغو کرد گفته به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه در صورت همراه نشدن مسکو با “خواست جامعه جهانی” است.

اما همزمان آقای تیلرسون که روز یکشنبه (نهم آوریل/ ۲۰ فروردین) پیش از ترک خاک آمریکا در شبکه خبری سی.بی.اس. ظاهر شد تاکید کرده الویت اول کاخ‌سفید در سوریه همچنان “نابودی داعش” است و کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت تنها بعد از شکست داعش قرار دارد.

این در حالی است که نیکی هیلی، سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل متحد امروز به شبکه سی.ان.ان. گفت صلح در سوریه با حضور بشار اسد قابل تصور نیست.

سخنان خانم هیلی در تضاد با گفته‌های قبلی اوست که گفته بود برکناری بشار اسد الویت دولت دونالد ترامپ نیست.

خانم هیلی دو هفته پیش (۳۰ مارس) تاکید کرده بود که دولت جدید سیاست برکناری بشار اسد که توسط دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق، دنبال می‌شد را پی نمی‌گیرد.

دیدگاه