تنش میان مسکو و لندن در پی لغو سفر بوریس جانسون

  • 21 فروردین 1396 - 8:13
تنش میان مسکو و لندن در پی لغو سفر بوریس جانسون

کرملین در واکنش به لغو سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به مسکو، گفته لندن نشان داد که “تاثیری بر وقایع جهانی” ندارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای جانسون روز گذشته اعلام کرد پس از تحولات جدید در سوریه و حملات هوایی به خان شیخون “اوضاع کاملا فرق کرده” و بریتانیا ادامه حمایت مسکو از بشار اسد را “رقت‌بار” می‌داند.

وزیر خارجه بریتانیا که روز گذشته (شنبه) پس از گفتگو با همتای آمریکایی‌اش، رکس تیلرسون، سخن می‌گفت تاکید کرد “وضعیت در سوریه به طور بنیادی عوض شده” و او ترجیح می‌دهد به جای سفر به مسکو اکنون به اجلاس رهبران جهانی در قالب گروه جی ۷ برود.

آقای جانسون دیروز گفته بود: “ادامه دفاع از رژیم اسد حتی بعد از استفاده او از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش، رقت‌انگیز است.”

بریتانیا، آمریکا و متحدان غربی‌شان با اطمینان می‌گویند که حملات هوایی سه شنبه گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه، یک حمله شیمیایی بوده و ارتش سوریه تحت فرماندهی بشار اسد، رئیس جمهوری، مرتکب جنایت جنگی شده است.

اما دمشق هرگونه نقش داشتن در چنین حمله‌ای را تکذیب می‌کند و روسیه، اصلی‌ترین حامی دولت سوریه بدون ارایه مدارکی می‌‎گوید جنگنده‌های سوری انبار مهماتی را در منطقه تحت کنترل شورشیان بمباران کرده اند که گویا در آن مهمات شیمیایی وجود داشته است. ادعای که غربی‌ها به شدت با آن مخالفند.

ایران و روسیه حمله موشکی آمریکا به فرودگاه شعیرات سوریه را که کاخ سفید آن را پاسخی به “حملات شیمیایی” خان شیخون دانسته، به شدت محکوم کرده‌اند.

در بیانیه امروز وزارت خارجه روسیه آمده: “در جریان سفر وزیر خارجه بریتانیا به مسکو قرار بود در مورد طیف وسیعی از مسایل جهانی، از جمله روابط میان مسکو و لندن گفتگو کنیم؛ روابطی که اکنون با تصمیم لندن به سوی بن‌بست هدایت شده است.”

“تصمیم به لغو سفر وزیر خارجه بریتانیا به مسکو تاییدی است بر این مدعی که لندن موضع خود در قبال وقایع کنونی جهانی را نمی‌شناسد و در سایه مواضع متحدانش باقی مانده است… بدین ترتیب ما به این باور رسیده‌ایم که رایزنی با لندن دیگر ضرورتی هم ندارد.”

در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا از مسکو خواسته که با استفاده از نفوذ خود بر دمشق، تمام توانش را برای اجرایی شدن یک راه حل سیاسی برای پایان جنگ داخلی سوریه به کار گیرد و “همراه ‘جامعه جهانی’ شود تا از وقوع حملات شوک‌آوری چون آنچه در خان شیخون روی داد جلوگیری کند.”

در پی لغو این سفر، آقای جانسون گفته به جای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اکنون به ایتالیا و اجلاس جی ۷ خواهد رفت تا با دیگر وزرای عضو گروه جی ۷ برای فشار مستقیم بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، رایزنی کند و در کنار دیگر کشورهای صنعتی جهان از کرملین بخواهد نیروهایش را از خاک سوریه فرابخواند.

سفر لغو شده آقای جانسون به مسکو، نخستین سفر یک وزیر خارجه بریتانیا به روسیه طی ۵ سال گذشته بود.

این سفر پس از گفتگوی میان آقای جانسون و همتای آمریکایی‌اش، رکس تیلرسون، لغو شد. این در حالی است که آقای تیلرسون گفته مطابق برنامه قبلی، در یکی دو روز آینده به مسکو سفر خواهد کرد تا “پیام روشنی را به کرمیلین در ارتباط با سوریه بدهد.”

دیدگاه