هشدار آمریکا به سوریه: آماده اقدامات بیشتر هستیم

  • 19 فروردین 1396 - 13:42
هشدار آمریکا به سوریه: آماده اقدامات بیشتر هستیم

در پی بمباران یک پایگاه هوایی ارتش سوریه در واکنش به حمله شیمیایی این هفته در استان ادلب شورای امنیت سازمان ملل شاهد مشاجره اعضا بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داده است که آمریکا ممکن است اقدامات بیشتری انجام دهد که ظاهرا اشاره به حملات نظامی تازه بود.

خانم هیلی گفت که اگر از سلاح های شیمیایی استفاده شود کشورش به نظاره نخواهد ایستاد چون “منافع حیاتی” آمریکا در جلوگیری از گسترش این سلاح ها نهفته است.

خانم هیلی در یک جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: “ما آماده اقدامات بیشتر هستیم اما امیدواریم نیازی به آن نباشد.”

درحالی که روسیه آمریکا را متهم کرد با این اقدام یکجانبه “تروریست ها” را در منطقه تشویق می کند، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن داری شد.

روسیه همچنین قول داده است دفاع ضدهوایی متحد خود سوریه را تقویت کند.

روسیه می گوید درحال بستن خط تماس اضطراری با آمریکاست؛ خط تماسی که برای پرهیز از برخورد هواپیماهای دو کشور در آسمان سوریه برقرار بوده است.

مقام های آمریکایی می گویند که حمله شیمیایی که باعث مرگ ده ها غیرنظامی در روز سه شنبه شد از همین پایگاه انجام شد.

گزارش می شود در این حمله که اولین اقدام مستقیم نظامی آمریکا علیه دولت سوریه بود حداقل شش نفر کشته شده اند.

مقام های بهداشتی در استان ادلب که مخالفان دولت هستند می گویند ۸۹ نفر از جمله ۳۳ کودک و ۱۸ زن در حمله شیمیایی در خان شیخون با گاز اعصاب کشته شدند. سوریه استفاده از گاز اعصاب را رد می کند.

جلسه شورای امنیت

ولادیمیر سافرونکوف جانشین سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه روز جمعه شورای امنیت در نیویورک گفت که حمله موشکی “نامشروع” ارتش آمریکا باعث تشویق “تروریست ها” در سوریه شده است.

او گفت: “وقتی شما راه خود را می روید، به فاجعه های وحشتناک در منطقه منجر می شود.”

نیکی هیلی در مقابل گفت کشورش دست به این حمله زد تا بشار اسد دیگر هرگز از سلاح های شیمیایی استفاده نکند.

او ایران و روسیه را متهم کرد درحالی که دولت سوریه مشغول جنایت بوده در کنارش ایستاده اند.

او گفت: “تقویت اسد فقط به آدم کشی بیشتر منجر می شود.”

متیو رایکرافت سفیر بریتانیا گفت که حمله آمریکا واکنشی “مناسب به اقداماتی غیرقابل وصف بود.”

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در باره حمله شیمیایی خان شیخون در توییتر نوشت: “حادثه خان شیخون سوریه تکان دهنده و به شدت محکوم و برای مردم ایران که سال ها قربانی سلاح شیمیایی بوده اند، یادآور فاجعه سردشت است. ”

او همچنین در مورد حمله آمریکا نوشت: “حمله تجاوزکارانه به شعیرات سوریه به معنای تقویت افراط و ترور در منطقه و بی قانونی و بی نظمی در جهان و کاملا محکوم است.”

در مورد حمله آمریکا چه می دانیم؟

در حدود ۴:۴۰ صبح جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین به وقت سوریه دو ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه ۵۹ موشک کروز توماهاک را به پایگاه هوایی شعیرات در غرب استان حمص شلیک کردند.

به گفته پنتاگون این موشک ها هواپیماها، آشیانه های آنها، انبارها، ذخایر مهمات و سیستم دفاع هوایی در این پایگاه که در کنترل ارتش سوریه است را هدف گرفتند.

در بیانیه پنتاگون آمده است که از این پایگاه برای ذخیره کردن سلاح های شیمیایی استفاده شده و برای جلوگیری از تلفات اقدامات احتیاطی کامل انجام شده است. پنتاگون از جمله می گوید ارتش روسیه پیشاپیش باخبر شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از محل اقامت خود در جنوب فلوریدا گفت که برای جلوگیری از سلاح های شیمیایی توسط سوریه تصمیم به این حمله گرفت.

منابع آگاه در دستگاه های اطلاعاتی آمریکا که از آنها نام برده نشده به رسانه ها گفتند تصور می کنند به هنگام سوار شدن سلاح های حاوی گاز اعصاب سارین در پایگاه شعیرات خدمه نظامی روسیه آنجا حضور داشتند اما گفتند هنوز نمی دانند که آیا روس ها از برنامه حمله شیمیایی خبر داشتند یا نه.

ارتش روسیه گفت شمار زیادی از موشک های کروز به هدف مورد نظر خود اصابت نکرد.

مشاهدات در کارزار

مطیع زفا که در حدود ۸۰۰ متری از این پایگاه هوایی زندگی می کند می گوید همراه فرزندانش به طرف پایگاه رفت و مشاهده کرده که “کاملا ویران” شده است.

او تلفنی به بی بی سی گفت: “ما بمب های زیادی دیدیم. شب سختی بود. خانه من آسیب دید تقریبا همه شیشه ها شکست و بعضی دیوارها ترک برداشت.”

او افزود که خانه ها در یک طرف پایگاه هم “کاملا ویران شده.”

عمار خضر پرستار در بیمارستان شعیرات گفت حدود ساعت ۳:۳۰ یا ۳:۴۵ صبح با صدای “انفجارهای بلند” از خواب بلند شد.

او گفت که بعضی کودکان و سایرین در اثر شکستن شیشه ها زخمی شدند اما هیچ غیرنظامی کشته نشد.

او گفت که کشته ها و آنهایی که جراحات شدیدی برداشتند همگی سرباز بودند و برای مداوا به بیمارستان محل خدمت او منتقل شدند.

رسانه های دولتی سوریه می گویند که ۹ غیرنظامی در حمله کشته شدند که ۴ نفر کودک بودند. بی بی سی قادر به تایید این اطلاعات نیست.

ارتش سوریه گفت که پایگاه خسارات شدیدی دیده است.

تفاوت این حمله چیست؟

آمریکا از سال ۲۰۱۴ هدایت ائتلافی برای انجام عملیات هوایی علیه گروه های جهادی در سوریه به خصوص داعش (گروه دولت اسلامی) را به عهده داشته است.

اما این اولین بار است که نیروهای ارتش سوریه را هدف می گیرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به تغییر ناگهانی سیاست آمریکا اشاره کرد و گفت که بشار اسد نباید نقشی در آینده سوریه داشته باشد. یک هفته پیشتر آمریکا گفته بود که حذف آقای اسد از قدرت دیگر برای آمریکا در اولویت نیست.

واکنش روسیه

روسیه می گوید رسما پنتاگون را با خبر کرده است که از ساعت ۲۱:۰۰ گرینویچ در روز جمعه خط اضطراری برای جلوگیری از حوادث در آسمان سوریه با آمریکا را می بندد.

این کشور روز جمعه همچنین ناوچه “دریاسالار گریگوروویچ” مجهز به موشک های کروز را از دریای سیاه به مدیترانه شرقی اعزام کرد که می تواند یک جابجایی عادی باشد.

درباره حمله شیمیایی چه می دانیم؟

در پی آن حمله در خان شیخون علائم گاز اعصاب در صدها نفر بروز کرد.

کاخ سفید معتقد است که حمله از پایگاه شعیرات انجام شد.

روسیه گفت که در حمله هوایی سوریه یک انبار مهمات شورشیان که حاوی سلاح های شیمیایی بود موشک خورد.

با این حال کارشناسان به سوءظن به توضیح روسیه می نگرند.

سایر واکنش ها

  • ائتلاف ملی سوریه که گروهی از مخالفان است خواستار حملات بیشتر شد.
  • دولت بریتانیا این حمله را “واکنشی مناسب به یک حمله وحشیانه با سلاح های شیمیایی” توصیف کرد.
  • مصر آمریکا و روسیه را ترغیب کرد برای رسیدن به یک راه حل جامع برای بحران سوریه گام بردارند.

دیدگاه