ترامپ: در مذاکرات با چین پیشرفت عظیمی به دست آمده

  • 19 فروردین 1396 - 13:40
ترامپ: در مذاکرات با چین پیشرفت عظیمی به دست آمده

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می گوید دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای سفر رسمی به آن کشور را پذیرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای ترامپ برای دو روز در مارالاگو ویلای شخصی خود در فلوریدا میزبان رئیس جمهور چین بود.

علیرغم انتقادهای گاه تند آقای ترامپ از چین در یک سال گذشته دیدار آنها دیپلماتیک به نظر می رسید و هر دو رهبر با چارچوب تازه ای برای گفتگوهای آمریکا و چین موافقت کردند.

آقای ترامپ گفت در دومین روز مذاکراتش با همتای چینی‌اش شی جین‌پینگ، “پیشرفت عظیمی” به دست آمده است. آقای ترامپ در جمع خبرنگاران رابطه خود با آقای شی را “فوق العاده” توصیف کرد.

آقای شی نیز همکاری تجاری واشنگتن و پکن را ضروری دانست. او گفت: “برای اینکه رابطه چین و آمریکا درست باشد هزار دلیل وجود دارد، اما یک دلیل هم برای خراب کردن این رابطه نداریم.”

آقای تیلرسون فقط گفت که دیدار آقای ترامپ از چین “در تاریخی در آینده” انجام خواهد شد.

به گفته ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان با یک طرح ۱۰۰ روزه برای بحث درباره مذاکرات تجاری با هدف تقویت صادرات آمریکا و کاهش کسری تجاری واشنگتن با چین موافقت کردند.

آقای راس به خبرنگاران گفت: “با توجه به طیف و ابعاد مسائل موجود، این برنامه می تواند بلندپروازانه باشد، اما به معنی تحولی اساسی در روند مباحثات است.”

“فکر می کنم این نماد مهم تقویت روابط محترمانه دوجانبه است.”

رهبران دو کشور از جمله در مورد مساله کره شمالی که آمریکا می گوید درحال توسعه موشک فراقاره ای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای برای رسیدن به خاک آمریکاست گفتگو کردند.

آقای تیلرسون گفت که آمریکا ممکن است تدابیر خاص خود را برای مقابله با پیونگ یانگ آماده کند.

او گفت: “ما خیلی خوشحال می شویم با آنها (چین) کار کنیم. اما درک می کنیم که این مشکلات و چالش های منحصر به فردی برای آنها پدید می آورد و اگر این چیزی است که چین در مورد آن قادر به همکاری با ما نیست ما آماده ایم مسیر خود را تعریف کنیم.”

سفر رئیس جمهور چین به آمریکا با حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه همزمان شده است. اگرچه چین در بحران سوریه موضعی نزدیک به روسیه دارد، در این مورد موضعی در حمایت از آمریکا یا سوریه نگرفته است.

آقای ترامپ پیش از این بارها رابطه تجاری میان آمریکا و چین را ناعادلانه خوانده و گفته خواهان اصلاح آن است. او در کنار آقای شی با اشاره به موفقیت‌هایش در مذاکرات تجاری ‌به شوخی گفت: “مذاکره‌ای خیلی طولانی داشتیم، و تا حالا هیچی به دست نیاوردم. مطلقا هیچی.” این جملات دونالد ترامپ با خنده هیات چینی همراه بود.

دونالد ترامپ پیشبینی کرده است که آمریکا و چین بتوانند در بلندمدت رابطه “بسیار بسیار خوبی” داشته باشند.

رئیس جمهور چین در ملک شخصی آقای ترامپ در فلوریدا مهمان او بود. در این سفر نوه‌های آقای ترامپ برای آقای شی یک ترانه سنتی چینی خواندند.

دیدگاه