ادامه منع تردد در هشتمین شب ناآرامی‌های آمریکا؛ صدها نفر بازداشت شدند

  • 14 خرداد 1399 - 15:01
ادامه منع تردد در هشتمین شب ناآرامی‌های آمریکا؛ صدها نفر بازداشت شدند

شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکا علیرغم اجرای قوانین منع آمد و شد همچنان شاهد حضور گسترده معترضان به کشته شدن جورج فلوید، مرد ۴۶ ساله سیاه‌پوست به دست پلیس است. در برخی از ایالت‌ها مانند نیویورک چندین مورد غارت مغازه‌‌ها و بازداشت معترضان نیز مخصوصا پس از ساعت منع تردد در شهرهای مختلف گزارش شده است.

شمار زیادی از معترضان با وجود قوانین منع تردد در واشنگتن و همچنین ممنوعیت تجمع بیرون کاخ سفید سه‌شنبه شب ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) بار دیگر به نزدیک محل استقرار رئیس جمهوری ایالات متحده رفتند و علیه وی شعار دادند. این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که نیروهای سرویس مخفی، گارد ملی و سایر گروه‌های اجرایی به زور خیابان‌های اطراف کاخ سفید را از وجود تظاهرات کنندگان خالی کردند تا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بتواند بدون مشکل از کلیسای نزدیک کاخ سفید دیدن کند.

به میدان آوردن نیروهای انتظامی مانع تجمع معترضان نشد و برخی از شرکت کنندگان در این تجمعات به خبرنگار شبکه ان بی سی گفتند که به دلیل واکنش‌های دولت علیه معترضان تصمیم گرفتند که به اعتراض‌ها بپیوندند. رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته تهدید کرده بود که ارتش را برای مهار ناآرامی‌ها فرا می‌خواند.

ترامپ: اگر ایالت‌ها ناآرامی‌ها را کنترل نکنند ارتش را گسیل می‌کنم

گروه بزرگی از معترضان در خیابانی نزدیک کاخ سفید در ساعت هفت بعد از ظهر که قوانین منع تردد اجرایی می‌شود، روی زمین زانو زدند و اعلام کردند که جایی نمی‌روند. آن‌ها اشاره‌ای نیز به انتخابات نوامبر (آبان) پیش رو نیز داشتند و شعار می‌دادند که ترامپ با رای دادن برکنار کنید.

طبق گزارش شبکه خبری ان بی‌ سی، شمار معترضان نسبت به روز دوشنبه در واشنگتن افزایش پیدا کرد. برخی از سناتورها و شخصیت‌های سیاسی دموکرات مانند الیزابت وارن نیز در بین جمعیت دیده شدند.

ویلیام بار دادستان کل کشور در بیانیه‌ای از تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت خبر داد و گفت: «از امشب نیروهای امنیتی و پشتیبانی بیشتری در منطقه خواهند بود. اساسی‌ترین کار دولت تامین امنیت مردم برای زندگی کردن و دفاع از حقوقشان است. ما این مسئولیت را در اینجا، در پایتخت انجام می‌دهیم.»

طبق گزارش خبرنگاران حاضر در خیابان‌های واشنگتن، جمعیت در حدود ساعت ۱۹:۳۰ کاهش یافت. در حالی گروهی از معترضان روانه خانه‌های خود می‌شدند اما عده‌ای دیگر در نزدیکی کاخ سفید باقی ماندند و گروهی نیز به سمت مقر کنگره حرکت کردند.

معترضان در واشنگتن روی زمین زانو زده‌اند

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سه‌شنبه شب تایید کرد که حدود ۱۶۰۰ سرباز وظیفه خود را از شهرهای دیگر به واشنگتن دی‌سی منتقل کرده است تا در صورت نیاز به سایر نیروها کمک کنند.

تجمع بیش از ۱۰ هزار نفر در پورتلند

مایکل رابرتز، سخنگوی پلیس پورتلند اعلام کرد که در هشتمین روز تظاهرات پس از کشته شدن جورج فلوید به دست نیروهای پلیس، بین هفت تا ۱۰ هزار نفر در پورتلند ایالت اورگان تظاهرات کردند. وی تظاهرات را مسالمت آمیز و بدون درگیری توصیف کرد و گفت که هیچ بازداشتی در این تظاهرات اتفاق نیفتاد.

اما اوضاع در لس‌آنجلس متفاوت گزارش شد. طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان برخی از معترضان که تا نیمه‌های شب رو به روی محل استقرار شهردار و ساختمان شهرداری تجمع کرده‌ بودند، بازداشت شدند. این اتفاق پس از ساعت اجرای منع تردد رخ داد.

بازداشت معترضان در لس‌انجلس پس از ساعت منع تردد

طبق گزارش رسانه‌ها با وجود بازداشت‌ها اما همچنان برخی از معترضان روی زمین نشستند و شعار دادند: «تظاهرات مسالمت آمیز.»

سخنگوی پلیس لس‌آنجلس نیز تایید کرد که صدها معترض در این شهر بازداشت شده‌اند.

بازداشت بیش از ۴۰ نفر در نیویورک

طبق گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از یک مقام انتظامی، اداره پلیس نیویورک حدود ۴۰ معترض را سه‌شنبه شب بازداشت کرده است. پیش بینی می‌شود این رقم بیشتر نیز شود. با این حال این میزان بازداشتی نسبت به شب قبل از آن که حدود ۷۰۰ معترض بازداشت شدند کمتر است.

در شهر نیویورک همچنین غارت گسترده فروشگاه‌ها نیز گزارش شده است و به این خاطر ساعت منع تردد از یازده شب به هشت شب منتقل شد.

دیدگاه