کاربرد سلاح شیمیایی در ادلب سوریه تایید شد

  • 17 فروردین 1396 - 19:29
کاربرد سلاح شیمیایی در ادلب سوریه تایید شد

نمونه‌برداری از جسد سه قربانی حمله به خان شیخون نشان می‌دهند که حمله به این روستا با سلاح شیمیایی انجام گرفته است. بشار اسد مدعی است که رژیم سوریه علیه مردم و علیه “تروریست‌ها” سلاح شیمیایی به کار نگرفته و نمی‌گیرد.

به گزارش دویچه‌وله، پس از حمله به روستای خان شیخون در استان ادلب در شمال سوریه که احتمال به کار گیری گاز سمی در آن مطرح بود، حدود ۳۰ نفر از مجروحان به ترکیه منتقل شدند. بکیر بوزاغ، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که نمونه برداری از اجساد سه نفر از درگذشتگان این حمله، استفاده از گاز شیمیایی را اثبات می‌کند.

پیشتر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بشار اسد را مسئول چنین حمله‌ای معرفی کرده و از او به عنوان قاتل نام برده بود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، پنجشنبه ششم آوریل / ۱۷ فروردین، هرگونه مداخله رژیم این کشور در حمله یاد شده را تکذیب کرد و گفت ارتش سوریه، علیه مردم یا “تروریست‌ها” سلاح شیمیایی به کار نگرفته و نخواهد گرفت. رژیم سوریه از مخالفان این کشور با عنوان “تروریست‌ها” نام می‌برد.

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تهدید تلویحی رژیم سوریه به حمله نظامی، گفته بود که اسد از خط قرمز ایالات متحده عبور کرده و واشنگتن رفتار دیگری در پیش خواهد گرفت. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز رژیم سوریه را در این حمله وحشتناک مسئول و مقصر خواند.

تنها چند روز قبل از تهدید ترامپ، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفته بود که آمریکا منافع ملت سوریه را در اولویت قرار می‌دهد نه ضرورتا برکناری اسد را.

فرانسه خواستار راه‌حل سیاسی است

تنش تازه بر اساس این حمله و معرفی عاملان آن بالا گرفته است. فرانسه می‌گوید باید دنبال راهکاری دیپلماتیک برای این تنش بود. وزیر خارجه فرانسه، ژان مارک آیرو خواستار مذاکره با اعضای شورای امنیت سازمان ملل و پیش از همه با روسیه شده است.

خبرنگار شبکه “سی‌نیوز” از وزیر خارجه فرانسه در باره مشارکت احتمالی این کشور در عملیات نظامی در سوریه سوال کرده است. ژان مارک آیرو گفته که اولویت اصلی با راه‌کار سیاسی است. او یادآوری کرده که موضع تند ترامپ علیه اسد نباید بهانه‌ای برای درغلطیدن کشورهای دیگر به رویکرد نظامی شود.

پس از حمله شیمیایی در سوریه که به کشته و مجروح شدن شمار زیادی از غیرنظامیان انجامید، ترامپ در یک نشست مشترک مطبوعاتی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، حمله به زنان، کودکان و نوزادان در سوریه را “هولناک” خواند و گفت: «اهانت رژیم اسد به انسانیت قابل تحمل نیست».

رئیس جمهوری آمریکا اما در مورد اقدام مشخص علیه رژیم اسد چیزی نگفت. او تنها به اشاره‌ای کلی به اقدام نظامی بسنده کرد، اما گفت که اگر قرار به برداشتن چنین گام‌هایی باشد، از پیش اعلام نخواهد شد.

«آمریکا و روسیه مشترکا راهی بیابند»

حمله اخیر ادلب، موضوع نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز بود. روسیه در این نشست با صدور قطعنامه‌ای در سازمان ملل علیه رژیم سوریه مخالفت کرد.

سحرگاه سه‌شنبه (۴ آوریل/ ۱۵ فروردین) حمله شیمیایی به خان شیخون، شهری در حومه ادلب، ده‌ها غیرنظامی را به کام مرگ کشاند و عده زیادی را مجروح کرد. این شهر کوچک در شمال سوریه تحت کنترل مخالفان رژیم اسد قرار دارد. آنها بدون هیچ تردیدی حمله را به رژیم بشار اسد نسبت می‌دهند.

نیک هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از این حمله تهدید کرد که اگر سازمان ملل و شورای امنیت علیه دولت سوریه کاری نکنند، وظیفه اعضا خواهد بود که خود “مستقلا” اقدام کنند.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوگزامبورگ گفته است کشمکش کنونی را آمریکا و روسیه بای مشترکا حل کنند. او روز پنجشنبه پنجشنبه پنجم آوریل به رادیو آلمان گفت: «بسیار مفید خواهد بود اگر هر دو کشور راهی برای حل مناقشه بیابند.»

او یاداوری کرده که اگر راه‌حل مشترکی یافته نشود، دوباره در شورای امنیت از سلاح وتو برای بلوکه کردن تصمیم دیگری استفاده خواهد شد.

دیدگاه