فرانسه: شورای امنیت به حمله شیمیایی در سوریه رسیدگی کند

  • 16 فروردین 1396 - 13:32
فرانسه: شورای امنیت به حمله شیمیایی در سوریه رسیدگی کند

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کاخ سفید رژیم اسد را مسئول حمله شیمیایی خواندند. فرانسه نیز رژیم سوریه و متحدانش، ایران و روسیه را مسئول این حمله دانست. چهارشنبه نشست فوری شورای امنیت برگزار شود.

به گزارش دویچه وله، فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله “دردناک و انزجارآور” شیمیایی در سوریه را محکوم کرد و رژیم اسد را مسئول این حمله خواند.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که دولت ایالات متحده رژیم سوریه را مسئول حمله شیمیایی در استان ادلب می‌داند. اسپایسر افزود که ناتوانی دولت اوباما سبب ایجاد وضعیت کنونی در سوریه شده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید ‌‌‌آمریکا قصد تغییر رژیم سوریه را ندارد و حکومت کنونی سوریه “یک واقعیت سیاسی” است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز حمله شیمیایی به استان ادلب را محکوم کرد. اولاند گفت: «رژیم سوریه بار دیگر مسئولیت آشکار خود را در این حمله انکار خواهد کرد.» اولاند تاکید کرد که رژیم اسد و متحدانش یعنی ایران و روسیه در این حمله مسئول هستند.

ژان مارک آیرو، وزیر امورخارجه فرانسه نیز خواستار برپایی نشست فوق‌العاده شورای امنیت  سازمان ملل برای رسیدگی به حمله شیمیایی در سوریه شد. او حمله به خان‌شیخون را اقدامی “وحشیانه” خواند.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد که تردیدی وجود ندارد که در این حمله از سلاح شیمیایی استفاده شده است. در درخواست فرانسه برای تشکیل نشست فو‌ق‌العاده شورای امنیت آمده است: «بکارگیری سلاح شیمیایی  نشانه دیگری از توحش است که مردم سوریه سال‌هاست از آن رنج می‌برند.»

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در “حمله شیمیایی” اخیر مقصر خواند. به گفته جانسون این حمله در استان ادلب “یک جنایت جنگی” است.

بنا به آخرین خبرهای رسیده قرار است که در روز چهارشنبه (۵ مارس) نشست فوق‌العاده شورای امنیت برای رسیدگی به حمله شیمیایی در استان ادلب برگزار شود.

به خطر افتادن روند صلح

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگویی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در روز سه‌شنبه (۴ آوریل) تاکید کرده که حمله شیمیایی به غیرنظامیان می‌تواند روند صلح در سوریه را به خطر بیاندازد.

اردوغان تصریح کرده که حمله‌‌ی اخیر در استان ادلب “غیرانسانی” و “غیرقابل‌قبول” است.

در اولین ساعات روز سه‌شنبه( ۴ آوریل /۱۵ فروردین) مواضع شورشیان سوری در شهر خان‌شیخون در استان ادلب مورد حمله شیمیایی با گاز سمی قرار گرفت. در اثر این حمله تا کنون ۵۸  نفر کشته شده‌اند که ۱۱ تن از آنان کودک بوده‌اند.

حمله موشکی به بیمارستان مجروحان شیمیایی

بنا به گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه و خبرگزاری فرانسه پس از حمله شیمیایی، مجروحان به بیمارستانی در خان‌شیخون منتقل شدند. اما پس از ساعاتی بیمارستان نیز مورد اصابت موشک قرار گرفت.

به گفته گزارشگر خبرگزاری فرانسه که در محل حضور داشته بخشی از بیمارستان به کلی منهدم شده و او شاهد د‌ه‌ها جنازه و مجروح بر روی زمین بوده است.

روسیه در پی این حمله هوایی اعلام کرد که هیچ‌گونه عملیاتی در نزدیکی منطقه خان‌شیخون نداشته است. ارتش سوریه نیز اعلام کرد که “قطعاً” نقشی در حمله شیمیایی نداشته است.

در شبکه اینترنتی ده‌ها عکس و ویدئو از حملات شیمیایی و موشکی در خان‌شیخون در استان ادلب منتشر شده است.

دیدگاه