آزمایش تازه موشکی کره شمالی در آستانه دیدار رهبران آمریکا و چین

  • 16 فروردین 1396 - 13:29
آزمایش تازه موشکی کره شمالی در آستانه دیدار رهبران آمریکا و چین

ارتش آمریکا تایید کرده است که کره شمالی یک موشک بالستیک میان برد را از یک مرکزی نظامی در نزدیکی بندر شرقی سینپو به سوی دریای ژاپن پرتاب کرده است.

این آزمایش در آستانه سفر شی جینپینگ رئیس جمهور چین به آمریکا برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام می شود؛ دیداری که مهار برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی موضوع بحث آن خواهد بود.

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی در بیانیه ای گفت که این موشک اوایل روز چهارشنبه به سوی دریای ژاپن پرتاب شد و حدود ۶۰ کیلومتر دورتر در دریا فرود آمد.

کره جنوبی در ماه های فوریه و مارس هم در تخطی از قطعنامه های سازمان ملل موشک های بالستیک آزمایش کرده بود.

این نگرانی وجود دارد که کره‎ شمالی نهایتا به توانایی پرتاب کلاهک ‎های هسته‎ای با کمک موشک‎های دوربرد دست پیدا کند. کیم جونگ اون رهبر این کشور در ماه ژانویه ادعا کرده بود که کشورش در مرحله نهایی آمادگی برای آزمایش یک موشک بالستیک فراقاره ای است.

ارتش آمریکا در بیانیه ای گفت که به نظر می رسد این بار یک موشک میان برد از نوع کی ان-۱۵ پرتاب شده باشد.

در این بیانیه آمده است: “فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (نوراد) نتیجه گیری کرد که پرتاب این موشک از کره شمالی تهدیدی برای آمریکای شمالی نیست.”

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای نوشت: “کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک میان برد را آزمایش کرده است. آمریکا حرف هایش را درباره کره شمالی زده. چیز دیگری برای گفتن نداریم.”

کره شمالی ماه پیش ۴ موشک بالستیک را به سوی دریای ژاپن پرتاب کرد. آن موشک ها از منطقه تونگچانگ-ری از نزدیک مرز چین پرتاب شد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن آن آزمایش ها را “مرحله تازه ای از تهدیدهای” کره شمالی توصیف کرد.

برنامه دیدار رهبران آمریکا و چین

شی جینپینگ رئیس جمهور چین قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با آقای ترامپ وارد آمریکا شود.

دیدار رهبران آمریکا و چین قرار است روزهای ششم و هفتم آوریل (پنجشنبه و جمعه) در فلوریدا انجام شود.

آقای ترامپ بارها گفته است که رفتار رهبر کره شمالی “خیلی بد” است و از چین انتقاد کرده که کار زیادی برای مهار همسایه اش انجام نداده است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در سفری به کره جنوبی هشدار داد که اگر پیونگ یانگ اقدامی برای تهدید کره جنوبی یا آمریکا انجام دهد همه گزینه ها برای مقابله با رژیم کره شمالی “مد نظر خواهد بود.”

پیش از او جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم هشدار داده بود که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‎ای پاسخی سنگین خواهد داشت.

چند روز بعد وانگ یی وزیر خارجه چین در دیداری با آقای تیلرسون در پکن از آمریکا خواست “خونسردی اش را حفظ کند”.

او گفت: “صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، ما باید تعهد خود به شیوه های دیپلماتیک را به عنوان راهی برای یافتن یک راه حل صلح آمیز حفظ کنیم.”

با این حال آقای تیلرسون گفت که مذاکرات احتمالی با کره شمالی فقط پس از شروع فرآیند برچیدن برنامه های تسلیحاتی این کشور ممکن خواهد شد.

هشدار مقام آمریکایی

پیشتر در روز سه شنبه یک مقام ارشد کاخ سفید در هشداری در مورد کره شمالی گفت که “زمان به سر آمده و کلیه گزینه های مد نظر است.”

مقام های آمریکایی اشاره کرده اند که این گزینه ها شامل تشدید تحریم های اقتصادی، از جمله علیه شرکت های چینی معامله کننده با کره شمالی، حملات سایبری و اقدام نظامی است.

رییس جمهوری آمریکا به تازگی گفته که کشورش معضل تهدید هسته‎ای کره شمالی را با کمک چین و یا بدون آن حل خواهد کرد.

آقای ترامپ در مصاحبه‎ای با روزنامه فایننشال تایمز گفت: “به شما گفته باشم اگر چین تهدید کره شمالی را حل نکند ما می‎کنیم.”

او گفت: “چین نفوذ زیادی بر کره شمالی دارد. یا باید تصمیم بگیرد به ما کمک کند یا نکند. اگر به ما کمک کند برای خود این کشور بهتر است. اگر نکند برای هیچ کس خوب نخواهد بود.”

اما ژنرال جان هایتن فرمانده “مرکز فرماندهی استراتژیک آمریکا” که بر سلاح های اتمی و دفاع موشکی این کشور نظارت دارد روز سه شنبه با نقض سخنان اخیر آقای ترامپ گفت که چین برای حل چالش اتمی کره شمالی نقش اساسی دارد.

چین که تنها متحد بین‎المللی کره‎شمالی است در پاسخ به تازه‎ترین آزمایش موشکی این کشور تدابیری را پیش گرفت و واردات زغال سنگ از کره شمالی را تا پایان سال میلادی جاری ممنوع کرد.

با این همه آقای ترامپ انتظار دارد رییس جمهوری چین در دیدار این هفته قبول کند فشار بیشتری بر کره شمالی وارد آورد و تلویحا گفته است برای رسیدن به این هدف از روابط تجاری واشنگتن – پکن به عنوان اهرم استفاده خواهد کرد.

دیدگاه