آمریکایی‌ها ماسک‌های چینی سفارش فرانسه را پای هواپیما خریدند

  • 14 فروردین 1399 - 21:35
آمریکایی‌ها ماسک‌های چینی سفارش فرانسه را پای هواپیما خریدند

چند مقام‌ دولتی محلی در فرانسه گفتند که آمریکایی‌ها برخی از محموله‌های ماسک را که قرار بود در فرودگاه‌های چین به ویژه شانگهای به مقصد فرانسه بارگیری شود، با پرداخت نقد دلار برای خودشان خریده‌اند.

به گفته رسانه‌های فرانسه به نقل از مقام‌های محلی، بازرگانان آمریکایی ماسک‌های چینی سفارش فرانسه را روی باند فرودگاه پیش از بارگیری به ۳ تا ۴ برابر قیمت خریده‌ و در نهایت هواپیماهای حامل ماسک‌های سفارش فرانسه نیز فرمان را کج کرده و به سمت آمریکا رفته‌اند.

ژان روتنر، رئیس شواری استان شرق بزرگ فرانسه نخستین کسی بود که از این رویداد سخن گفت. او در عین حال گفت که ماسک‌های سفارشی برای این استان به مقصد رسیده است.

نمایندگان استان شرق بزرگ که کانون اصلی کرونا در فرانسه است در شامگاه سه شنبه دو میلیون ماسک جراحی را که به چین سفارش داده بودند در فرودگاه بازل دریافت کردند. ژان روتنر که خود پزشک است، تا کنون ۵ میلیون ماسک چینی را از محل بودجه استانی سفارش داده است. این سفارش سوای سفارش کلی ماسک‌های چینی است که دولت برای تمام استان‌ها در نظر گرفته است.

مسئولان برخی دیگر از استان‌ها نیز نظیر ادعای روتنر را مطرح کرده‌اند. رنو موزلیه، رئیس شورای استان «پرووانس آلپ کوتدازور» در جنوب شرقی فرانسه نیز روز سه شنبه از موضوع خرید ماسک‌های چینی سفارش فرانسه به دست آمریکایی‌ها در چین خبر داده بود. وی گفته بود که بخشی از ماسک‌های سفارش فرانسه هم اکنون به آمریکا رسیده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به دلیل کوتاهی در تهیه ماسک مورد نیاز کشور مورد انتقاد قرار گرفته روز سه شنبه وعده داد که تا پایان سال جاری میلادی فرانسه «به طور کامل» در زمینه تولید ماسک به خودکفایی می‌رسد. با این حال دولت فرانسه برای تأمین نیاز فوری خود به تولیدکنندگان داخلی و خارجی سفارش یک میلیارد ماسک داده است.

ایالات متحده آمریکا که با تأخیر اقدامات پیشگیرانه کرونا را آغاز کرده به شدت در جستجوی ماسک برای استفاده پرسنل خدمات درمانی خود است.

دیدگاه