یهودی‌های افراطی اسرائیل محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند

  • 14 فروردین 1399 - 21:03
یهودی‌های افراطی اسرائیل محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند

گروهی از یهودیان افراطی این روزها به مانعی برای اجرای برنامه‌های محدودکننده دولت برای مهار کرونا بدل شده‌اند.

مأموران پلیس ضد شورش اسرائیل در روزهای اخیر با مواردی از تجمعات یهودیان ارتدوکس برای تشییع جنازه یا مراسم مذهبی و نیز تجمع‌های اعتراضی برخورد کرده و با مقاومت گاه به گاه افراد مواجه شده‌اند.

روز دوشنبه در یکی از محله‌های بیت المقدس به نام «مئه شعاریم» که بنیادگرایان یهودی در آن سکونت دارند، گروهی از افراد در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت برای وضع محدودیت‌های کرونایی تجمع کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها به نارنجک صوتی متوسل شد. هنگامی که مأموران تلاش داشتند برخی افراد معترض را کشان‌کشان از محل دور کنند، مردم حاضر در محل فریاد می‌زدند:« نازی‌ها».

پلیس اسرائیل همچنین با استفاده از بالگرد و پهپاد پیام «در خانه بمانید» در سطح شهرها منتشر کرده و افراد متخلف از مقررات قرنطینه را جریمه می‌کنند.

مقامات اسرائیلی از شیوع کرونا در اجتماعات مذهبی یهودیان بنیادگرا که «حریدی» نامیده می‌شوند هراس زیادی دارند زیرا بسیاری از این افراد در محله‌های فقیر و دارای امکانات اندک زندگی می‌کنند و مستعد سرایت بیماری هستند. علاوه بر این مراسم مذهبی مختلف نزد این گروه از یهودیان به شکل ویژه‌ای برگزار می‌شود به طوری که در مواقع عادی در فالب گروه‌های بزرگ در کنیسه‌ها و جاهای دیگر نمازها و دعاهای سه روزه برگزار می‌کنند.

بسیاری از یهودیان افراطی اسرائیل حاکمیت دولت این کشور را که غالبا در اختیار یهودیان سکولار است قبول ندارند و برخی از خاخام‌های یهودی نیز تاکنون در مورد میزان خطر ویروس کرونا تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

یهودیان حریدی بیش از ده درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این گروه، اقلیت ۲۱ درصدی اعراب نیز نگرانی‌ دیگر دولتمردان اسرائیلی را تشکیل می‌دهند زیرا آزمایش کرونا در محله‌های عرب اسرائیل به کندی پیش می‌رود و در بعضی جاها تقریبا متوقف شده است.

نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: «درون کشور ما سه “کشور کرونا” وجود دارد، کشور یهودیان فوق ارتدکس، کشور عرب‌ها و بقیه کشور».

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

روز شنبه صدها نفر از عزاداران یهودی بدون توجه به مقررات ممنوعیت اجتماعات، در یک مراسم خاکسپاری در شهر «بنی براک» در شمال شرقی تل‌آویو شرکت کردند. گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل این تجمع را «تهدیدی برای حیات مردم» نامید و پس از آن پلیس اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای، درباره برگزاری مراسم و تجمعات مشابه در ایام قرنطینه کرونا هشدار داد.

بر اساس دستور العمل کنونی دولت اسرائیل، در فضای عمومی تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است و مردم باید دو متر از هم فاصله بگیرند. همچنین از مردم خواسته شده است که جز برای خرید مایحتاج اولیه زندگی، دلایل پزشکی یا چند امر استثنایی و حیاتی دیگر، در خانه بمانند.

تا کنون در اسرائیل ۵ هزار و ۵۹۱ مورد ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده و ۲۱ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

جمعیت اسرائیل نزدیک به ۹ میلیون نفر است.

دیدگاه