ترامپ طرح تاریخی ۲ تریلیون دلاری مقابله با تاثیرات کرونا را امضا کرد

  • 10 فروردین 1399 - 8:07
ترامپ طرح تاریخی ۲ تریلیون دلاری مقابله با تاثیرات کرونا را امضا کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۷ مارس / ۸ فروردین طرح نجات ۲ تریلیون دلاری برای مقابله با تاثیرات فلج کننده اقتصادی شیوع کرونا را امضا کرد.

این طرح، بزرگترین برنامه نجات اقتصادی در تاریخ آمریکا به شمار می رود و در روزی تصویب شد که این کشور ۱۸ هزار مورد جدید مبتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرد.

کنگره آمریکا در حالی این طرح را تصویب کرده است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در امریکا از ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده است و تعداد افراد کشته‌شده در اثر بیماری کووید-۱۹ نیز در این کشور به بیش از ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

برنامه نجات اقتصادی آمریکا به توزیع کمک‌های مالی به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا اختصاص پیدا می کند و همچنین مبالغی برای کمک به خانواده های آمریکایی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان نمونه طبق این طرح دولت به یک خانواده متوسط ۴ نفره آمریکایی تا ۳۴۰۰ دلار کمک مالی می‌کند.

ترامپ بعد از تصویب این طرح در کنگره از دموکرات‌ها و جمهویخواهان تشکر کرد و گفت که این کمک‌های فوری نیازهای خانوداه‌ها، کارگران و مشاغل در کشور را تامین می کند.

طرح نجات مالی آمریکا همچنین ۱۰۰ میلیارد دلار به بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی که نیاز فوری به تجهیزات پزشکی دارند، تزریق می‌کند و همچنین ۵۰۰ میلیارد دلار وام برای شرکت‌های بزرگ از جمله خطوط هوایی فراهم و ۳۷۷ میلیارد دلار کمک مالی به مشاغل کوچک ارائه می‌کند.

برخی نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با اختصاص ۵۰۰ میلیارد دلار وام به شرکت‌های بزرگ مخالفت کرده و آنرا «شرم‌آور» توصیف کرده‌ بودند. آنها می‌گویند این کمک در حالی به شرکت‌های بزرگ اختصاص می‌یابد که طبقه کارگر بیشتر از همه از بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا آسیب می‌بینید و این کمک باعث ایجاد نابرابری بیشتر در جامعه می شود.

طرح کمک ۲ تریلیون دلاری همچنین کمک‌های مرتبط با بیکاری را افزایش می‌دهد. آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ مارس شاهد ثبت ۳.۳ میلیون بیکار بوده است که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

دونالد ترامپ همچنین با استناد به قانون «تولید در شرایط جنگی» به شرکت جنرال موتورز دستور داده است که فورا خط تولید دستگاه‌های تنفسی را که برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ضروری است راه اندازی کند. ترامپ پیشتر گفته بود که جنرال موتورز، وقت را در این زمینه تلف کرده است.

دستور ترامپ به جنرال موتورز برای ساخت دستگاه‌های تنفسی در حالی امضا شده است که ایالت نیویورک به‌عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۴ هزار نفر مبتلا به کووید-۱۹ را شناسایی کرده است و نیاز شدید به دستگاههای تنفسی در بیمارستان‌ها دارد.

دیدگاه