آمریکا کمک مالی به صندوق جمعیت سازمان ملل را قطع کرد

  • 15 فروردین 1396 - 12:23
آمریکا کمک مالی به صندوق جمعیت سازمان ملل را قطع کرد

دولت آمریکا تصمیم گرفته کمک مالی خود به صندوق جمعیت سازمان ملل متحد را قطع کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه آمریکا درنامه‌ای به رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور در توجیه این تصمیم گفته است که صندوق جمعیت سازمان ملل “از مدیریت برنامه‌ای شامل سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر داوطلبانه حمایت می‌کند.”

صندوق جمعیت سازمان ملل در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه، ١۵ فروردین (۴ آوریل) در وبسایت خود منتشر کرد، این اتهام را مردود و “ادعای اشتباه‌آمیز” توصیف کرد.

صندوق جمعیت یکی از نهادهای سازمان ملل متحد است که ماموریت آن ترویج برنامه تنظیم خانواده و ارائه خدمات بهداشتی به مادران و کودکان در بیش از یکصد و پنجاه کشور جهان است.

قطع کمک مالی به این صندوق نخستین اقدام دولت دونالد ترامپ در کاهش کمک مالی به سازمان ملل و سایر نهادها و برنامه‌های بین‌المللی است که در جریان مبارزات انتخاباتی مطرح کرده بود. ایالات متحده مهمترین منبع کمک مالی به نهادهای مختلف سازمان ملل محسوب می‌شود و قطع یا کاهش این کمک‌ها می‌تواند به برنامه‌های این نهادها آسیب جدی وارد کند.

در ماه ژانویه و کوتاه مدتی پس از آغاز دوره ریاست جمهوری خود، رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی برنامه موسوم به “سیاست شهر مکزیکو” را امضا کرد. این عنوانی است که به سیاست دولت آمریکا در مورد قطع کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات سقط جنین داده شده است. جناح محافظه کار حزب جمهوریخواه با برخورداری زنان از حق سقط جنین اختیاری مخالف است.

براساس این فرمان که روز ٢٣ ژانویه امضا شد، تصمیم به قطع و کاهش کمک‌های خارجی آمریکا به نیم میلیارد دلار کمک مالی آن کشور به نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه ارائه خدمات بهداشتی تعمیم یافته اما جزئیات اجرایی این فرمان مشخص نشده است. نمایندگان کنگره از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات خواستار توضیحاتی در این زمینه شده بودند.

وبسایت سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه خود، ضمن ابراز تاسف از تصمیم دولت آمریکا گفته است که این تصمیم براساس “ادعاهای اشتباه‌آمیز” در زمینه حمایت این نهاد از سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیر اختیاری در جمهوری خلق چین اتخاذ شده است. در این اطلاعیه آمده است که صندوق جمعیت “همواره مشارکت ایالات متحده را ارج گذاشته تا با استفاده از آن بتواند اطمینان حاصل کند که هیچ حاملگی ناخواسته نیست، مادران در همه جا با سلامت و در شرایط بهداشتی وضع حمل می‌کنند و استعدادهای کودکان در همه زمینه‌ها و همه جا به طور کامل شکوفا می‌شود.”

سازمان بهداشت جهانی گفته است که کمک مالی که این نهاد طی سال‌های گذشته از مردم و دولت ایالات متحده دریافت کرده هزاران مادر را در سراسر جهان از مرگ و بیماری‌های قابل پیشگیری نجات داده و در شرایط رکود اقتصادی جهان در حال حاضر، این کمک‌ها اهمیت حتی بیشتری نیز یافته است.

ماه گذشته دونالد ترامپ وعده داد که بودجه فعالیت‌های دیپلماتیک و کمک‌های خارجی آمریکا را ٢٨ درصد کاهش خواهد داد که از جمله شامل کمک به نهادهای مختلف سازمان ملل خواهد بود. جزئیات کامل این برنامه هنوز منتشر نشده است.

نیازهای مالی بسیاری از نهادهای سازمان ملل از جمله صندوق جمعیت از طریق کمک داوطلبانه کشورهای عضو سازمان تامین می‌شود و در سال ٢٠١۵ میلادی، سهم آمریکا در کمک به صندوق جمعیت به ٧۵ میلیون دلار رسید.

مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند که کاهش ناگهانی بودجه نهادهای وابسته به این سازمان می‌تواند باعث تشدید بی‌ثباتی در سطح جهان شود و تاکید داشته‌اند که استفاده از راه‌های دیپلماتیک در مبارزه با تروریسم و افراطگرایی به مراتب موثرتر از راه حل‌های نظامی است.

دیدگاه