بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد

  • 12 بهمن 1398 - 7:40
بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد

بریتانیا به‌طور رسمی پس از ۴۷ سال به عضویت خود در اتحادیه اروپا پایان داد. شامگاه جمعه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن هزاران تن از هواداران برگزیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با تجمع در مرکز شهر لندن در برابر پارلمان این رخداد تاریخی را جشن گرفتند.

بوریس جانسون، نخست‌‌وزیر بریتانیا، با انتشار پیامی برگزیت را یک نقطه‌عطف فوق‌العاده در تاریخ بریتانیا نامید و دعوت کرد تا از فرصت‌هایی که برگزیت فراهم خواهد کرد، استفاد شود.

دامنیک راب٬ وزیر خارجه بریتانیا، نیز در پیامی طعنه‌‌‌‌آمیز ضمن استقبال از برگزیت نوشت «حالا ما صاحب سرنوشت خود شده‌ایم.»

تنها چند ساعت پیش از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا،امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه خروج بریتانیا را اقدامی شوک‌آور و یک زنگ هشدار تاریخی توصیف کرد. هشداری که به گفته رییس جمهوری فرانسه باید در تمامی کشورهای اروپایی شنیده شود و به آن واکنش نشان داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تنها دقایقی پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، با انتشار پیامی از توافق «برگزیت»، میان اتحادیه اروپا و بریتانیا استقبال کرد و آن را برآمده از خواست و اراده مردم بریتانیا نامید.

بریتانیا از روز اول فوریه / ۱۲ بهمن، بدون این که به‌طور رسمی عضو اتحادیه اروپا باشد از مقررات این اتحادیه تبعیت خواهد کرد. طول این دوران انتقالی ۱۱ ماه تعیین شده است.

خروج نهایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، در پی چند سال تنش سیاسی دامنه‌دار میان احزاب در این کشور صورت می‌گیرد. در همه‌پرسی تابستان سال ۲۰۱۶، هفده میلیون‌ نفر از مردم بریتانیا، نزدیک به ۵۲ درصد رای‌ دهندگان، به طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای مثبت داده بودند.

به باور بسیاری از کارشناسان، برگزیت مهم‌ترین تصمیم سیاسی-اقتصادی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم است. تصمیمی که می‌تواند روابط یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را با شرکای تجاریش در اروپا برای دهه‌ها تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاه