گزارش آکسفام؛ «ثروت ۲ هزار نفر از مجموع دارایی ۶۰ درصد جمعیت جهان بیشتر است»

  • 30 دی 1398 - 22:19
گزارش آکسفام؛ «ثروت ۲ هزار نفر از مجموع دارایی ۶۰ درصد جمعیت جهان بیشتر است»

آکسفام در گزارشی که در آستانه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس منتشر کرده است می‌گوید که ۲۱۵۳ میلیاردر در جهان ثروتی بیشتر از ۴.۶ میلیارد نفر (بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان) در اختیار دارند.

رشد نابرابری جهانی آنچنان افزایش داشته که در یک دهه گذشته تعداد میلیاردرها دو برابر شده است.

آمیتاب بهار، مدیر عامل آکسفام هند که کنفدراسیون آکسفام را در اجلاس داووس نمایندگی می‌کند درباره این گزارش گفت: «شکاف بین ثروتمندان و فقرا بدون سیاست‌های آگاهانه ضد نابرابری غیرقابل برطرف شدن است و دولت‌های معدودی در جهان به این سیاست‌ها متعهدند».

وی می افزاید: «اقتصاد شکننده ما به قیمت فشار بر زنان و مردان عادی جیب میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ را پر می کند برای همین تعجب‌آور نیست که مردم اکنون این سوال را می‌پرسند که آیا میلیادرها باید وجود داشته باشند؟»

بر اساس این گزارش اگر یک درصد ثروتمندترین افراد جهان در ده سال آینده تنها نیم درصد بیشتر مالیات بر ثروت بپردازند، می‌توان با آن سرمایه گذاری‌هایی لازم برای ایجاد ۱۱۷ میلیون شغل در بخش‌هایی مانند سالمندان، مراقبت از کودکان، آموزش و بهداشت ایجاد کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌ها به طور قابل توجهی ثروتمندان را مشمول مالیات‌های اندک کرده‌اند و بنابراین قادر نیستند درآمدهایی به دست آورند که باید برای مقابله با فقر و نابرابری هزینه شود.

این گزارش می‌افزاید که دولت‌ها عامل ایجاد نابرابری هستند و آنها اکنون باید برای پایان دادن به نابرابری اقدام کنند و از شرکت‌ها و افراد ثروتمند مالیات بیشتری بگیرند.

گزارش آکسفام توجه ویژه ای به وضعیت زنان و دختران اقشار فقیر جامعه و تاثیر نابرابری بر آنها نشان داده است.

این گزارش نشان می دهد که چگونه «اقتصاد‌های سکسیستی» جهان ما، بحران نابرابری را به ضرر زنان و دختران اقشار فقیر جامعه افزایش داده است. زنان و دختران از جمله کسانی هستند که از سیستم اقتصادی امروز کمترین بهره را می برند. آنها میلیاردها ساعت برای آشپزی، تمیز کردن خانه و مراقبت از کودکان و سالمندان صرف می کنند.

کار مراقبتی بدون حقوق زنان همچون «موتور مخفی‌» است که چرخ‌های اقتصاد، تجارت و اساسا جوامع ما را به حرکت در می آورد. این کار توسط زنانی انجام می شود که غالبا وقت کمی برای تحصیل دارند، از زندگی مناسبی برخوردار نیستند و وقت اندکی برای حرف زدن درباره چگونگی اداره جوامع‌شان دارند و به همین دلیل در پایین ترین وضعیت اقتصادی گیر می افتند.

این گزارش نشان می دهد که ۲۲ نفر از ثروتمندترین مردان جهان ثروتی بیشتر از تمام زنان آفریقا دارند. زنان و دختران هر روز ۱۲.۵ میلیارد ساعت از وقتشان را به کارهای مراقبتی بدون حقوق اختصاص می دهند که دست کم می توانند معادل ۱۰.۸ تریلیون دلار در سال، یعنی بیش از سه برابر صنعت جهانی فن‌آوری در اقتصاد جهانی مشارکت دارند.

در سرتاسر جهان ۴۲ درصد از زنان در سن کار نمی توانند شاغل شوند زیرا تمام مسئولیت‌های مراقبتی را در خانه بر عهده دارند در حالی که این میزان برای مردان در جهان تنها ۶ درصد است.

دیدگاه