تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

واکنش پنتاگون به تهدید اماکن فرهنگی ایران: قوانین جنگ‌های مسلحانه را نقض نمی‌کنیم

  • 17 دی 1398 - 8:45
واکنش پنتاگون به تهدید اماکن فرهنگی ایران: قوانین جنگ‌های مسلحانه را نقض نمی‌کنیم

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ برای هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران ، تأکید کرد که نیروهای نظامی ایالات متحده به معاهدات بین‌المللی در هنگام جنگ پایبند خواهد بود.

مارک اسپر این اظهارات را روز دوشنبه، ششم ژانویه / شانزدهم دی در پاسخ به خبرنگارانی گفت که از او مکررا درباره اظهارات رئیس جمهوری آمریکا و تهدید حمله به ۵۲ نقطه از جمله اماکن فرهنگی ایران سوال می‌کردند.

حمله به اماکن فرهنگی یا اقدام نظامی، بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه شورای امنیت که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ امضا کرده و همچنین کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در حمایت از مکان‌های فرهنگی، جرم جنگی تلقی می‌شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در واکنش به تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد: آمریکا معاهداتی را امضا کرده است که این کشور را ملزم می‌کند به میراث فرهنگی در زمان‌های درگیری آسیب وارد نکند.

رئیس جمهور آمریکا بعد از صدور فرمان حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و اجرای آن در فرودگاه بغداد، درباره اقدام تلافی‌جویانه به ایران هشدار داده و در توییتی نوشته بود آمریکا ۵۲ مرکز ایرانی از جمله مکان‌های فرهنگی را در تیررس خود دارد. هنوز روشن نیست منظور ترامپ چه مراکزی است.

مقامات ایران نیز به آمریکا هشدار داده و گفته‌اند “انتقام سختی” در کار است.

قاسم سلیمانی از سال ۱۳۷۶ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود. او به همراه چهار تن از اعضای سپاه و پنج عضو حشد الشعبی عراق بامداد سیزدهم دی ۱۳۹۸ در پی حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد ترور شد.

به دنبال این رخداد، تنش بین ایران و آمریکا به بیش از هر زمانی در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

دیدگاه