پنتاگون: داعش غیرنظامیان را گروگان گرفته و در تیررس نیروهای ائتلاف قرار می‌دهد

  • 11 فروردین 1396 - 11:12
پنتاگون: داعش غیرنظامیان را گروگان گرفته و در تیررس نیروهای ائتلاف قرار می‌دهد

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید شواهدی در اختیار دارد که گروه «حکومت اسلامی»، شهروندان غیرنظامی را به زور در ساختمانی گرد آورده، و سپس عمدا آن‌ها را در تیررس حملات هوایی ائتلاف قرار می‌دهد.

اظهارات دهم فروردین ماه مقام پنتاگون پس از آن است که آمریکا تائید کرد حمله‌ای از سوی ائتلاف به منطقه الجدیده در غرب موصل، احتمالا تلفات غیرنظامی برجای گذاشته‌است.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه اعلام کرد ارتش آمریکا به‌زودی ویدئویی منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهد نفرات «داعش»، غیرنظامیان را به زور در ساختمانی گرد آورده و بعد از همانجا شروع به تیراندازی کرده‌اند، تا محل از سوی نیروهای ائتلاف هدف قرار گیرد.

مقام‌های آمریکایی پنجم فروردین ماه تأیید کرده بودند که نیروهای ائتلاف به رهبر واشینگتن در در محلی در غرب موصل، حمله هوایی انجام داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، این همان مکانی بود که شاهدان عینی گفته بودند دست‌کم ۱۰۰ نفر غیرنظامی در آن بر اثر حملات جان باخته‌اند.

در همان زمان گزارش شده بود که احتمالا در محل انجام حمله خودرویی مملو از مواد منفجره قرار داشته و انفجار آن به فرو ریختن ساختمان‌هایی که غیرنظامیان در آن بودند، انجامیده‌است.

در نهایت ژنرال استفن تونسند، فرمانده عملیات مشترک علیه «حکومت اسلامی»، هشتم فروردین ماه در جریان یک کنفرانس خبری‌ در وزارت دفاع ایالات متحده گفت «برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ما احتمالا در این تلفات نقش داشته‌ایم».

شماری از سازمان‌های بین‌المللی و نیز گروه‌ها و چهره‌های داخل عراق از این حمله انتقاد کرده‌اند؛ گفته می‌شد شمار قربانیان غیرنظامی این حمله ممکن است به ۲۴۰ نفر برسد.

سرهنگ جو اسکروکا، سخنگوی ائتلاف دهم فروردین ماه گفته است آنچه در حال حاضر گروه موسوم به حکومت اسلامی به آن دست می‌زند، «دیگر سپر کردن غیرنظامیان نیست، بلکه به مراتب از آن شوم‌تر است».

سرهنگ اسکروکا گفته است شبه‌نظامیان داعش «غیرنظامیان را به‌صورت قاچاقی (به ساختمان‌ها) انتقال می‌دهند، به‌طوری که از دیده ما پنهان می‌ماند».

این مقام ائتلاف به رهبری آمریکا به خبرنگاران گفته تلاش‌هایی در حال انجام است تا یک ویدئوی محرمانه در این زمینه، منتشر و علنی شود.

سازمان دیدبان حقوق بشر، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، سازمان عفو بین‌الملل و شماری دیگر از نهادها و افراد خواستار حراست و مراقبت بیشتر از جان غیرنظامیان در جریان عملیات آزادسازی موصل شده‌اند.

عملیات آزادسازی موصل با حضور ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور و شبه‌نظامیان متحد دولتِ بغداد، و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، از مهر ماه سال پیش آغاز شد. آغاز مرحله مهم این عملیات در غرب این شهر بزرگ نیز اول اسفند ماه اعلام شد. بازپس‌گیری غرب موصل از سوی ارتش عراق، به‌‌معنی آزادسازی کامل شهر است. اما از ماه‌ها پیش نگرانی‌هایی در مورد وضعیت غیرنظامیانی که در این منطقه پرجمعیت گیر افتاده‌اند، مطرح شده بود.

دیدگاه