فرجام‌خواهی دولت آمریکا از تمدید حکم دادگاه هاوایی علیه فرمان مهاجرتی

  • 11 فروردین 1396 - 11:01
فرجام‌خواهی دولت آمریکا از تمدید حکم دادگاه هاوایی علیه فرمان مهاجرتی

وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید در مورد حکم صادرشده‌ی اخیر در دادگاه فدرال هاوایی برای تمدید دستور قضایی مبنی بر اجرا نشدن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، خواستار تجدیدنظر خواهد شد.

مراحل قانونی فرجام‌خواهی وزارت دادگستری ساعاتی پس از اعلام حکم دادگاه هاوایی، در دهم فروردین ماه آغاز شده‌است.

قاضی دریک واتسون، یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی، روز نـهم فروردین ماه حکم اولیه خود مبنی بر منع موقت اجرای فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد شهروندان ایران و پنج کشور دیگر را تمدید کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا شانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ فرمان اجرایی دومی را صادر کرد که بر پایه آن، از جمله، شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان؛ ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع می‌شدند.

اما چندی بعد و تنها، یک روز پیش از آغاز اجرای فرمان، قاضی فدرالی در ایالت هاوایی اجرای آن را به طور موقت تعلیق کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز پنج‌شنبه گفته به باور دولت ایالات متحده فرمان اجرایی آقای ترامپ «قانونی» است و در نهایت پیش خواهد رفت.

مقام‌های هاوایی در شکایت علیه فرمان رئیس‌جمهوری در دادگاه این ایالت، گفته بودند فرمان صادر شده علیه مسلمانان است و به صنعت گردشگری در این ایالت ضربه می‌زند.

بنا بر رای قاضی واتسون «احتمال زیادی» وجود دارد که با اجرای این حکم، «خسارت‌های جبران‌ناپذیری» به ایالت هاوایی وارد شود.

پس از آن یک قاضی در دادگاه فدرالی در ایالت مریلند نیز علیه بخشی از فرمان اجرایی حکم داد. هر دو قاضی آن را به معنای جلوگیری از سفر «مسلمانان» به آمریکا دانسته‌اند.

نمایندگان حقوقی و وکلای دولت ایالت متحده هدف قراردادن «مسلمانان» در این فرمان را رد می‌کنند و می‌گویند نامی از دین و باور مشخصی برده نشده‌است. آقای ترامپ خود تاکید کرده است اجرای این فرمان برای حفظ امنیت آمریکا و همزمان اجرای اصلاحات سیستم صدور روادید و ورود به خاک آمریکا، ضروری‌ست. به گفته دولت آمریکا این فرمان جلوی ورود احتمالی تروریست‌ها به خاک آن کشور را می‌گیرد.

دیدگاه