وزیر اول اسکاتلند رسما خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا می‌شود

  • 11 فروردین 1396 - 10:56
وزیر اول اسکاتلند رسما خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا می‌شود

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، در نامه‌ای رسما خواهان آن شده است که دولت اسکاتلند بتواند همه‌پرسی استقلال از بریتانیا را برگزار کند. ترزا می‌، نخست وزیر بریتانیا، پیش از این با همه‌پرسی دوباره استقلال مخالفت کرده‌ است.

به گزارش بی بی سی، پارلمان اسکاتلند روز سه‌شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین درخواست مجوز برای همه‌پرسی دوباره استقلال را تصویب کرد.

خانم استورجن نامه درخواست برگزاری همه‌پرسی را امضا کرده و بنا است که این نامه روز جمعه به دفتر نخست وزیری فرستاده شود.

در سال ۲۰۱۴ استقلال اسکاتلند رای نیاورد. در سال ۲۰۱۶ اکثریت مردم اسکاتلند به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند و حال با خروج بریتانیا از این اتحادیه، حزب ملی اسکاتلند می‌گوید شرایط تغییر کرده و باید به مردم اسکاتلند این فرصت داده شود که دوباره نظر خود درباره استقلال را بیان کنند.

دولت محافظه‌کار بریتانیا می‌گوید مادامی که مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به نتیجه نهایی نرسیده است، فرصت مناسبی برای برگزاری همه‌پرسی دوباره در اسکاتلند نیست.

وزیر اول اسکاتلند پیش از این گفته است که در صورت مخالفت رسمی دولت بریتانیا با همه‌پرسی، قدم‌های بعدی خود را در هفته‌های آتی اعلام خواهد کرد.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ در اسکاتلند ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان به ماندن در بریتانیا رای دادند، اما حزب ملی اسکاتلند تصور می‌کند خروج از اتحادیه اروپا تغییر بزرگی در شرایط کشوری است که مردم اسکاتلند به ماندن در آن رای دادند.

در سال ۲۰۱۶ در حالی که در ۵۲ درصد مردم بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند، در اسکاتلند ۶۲ درصد رای‌دهندگان خواهان ماندن در این اتحادیه شدند.

پادشاهی اسکاتلند و پادشاهی انگلستان، در سال ۱۷۰۷ بریتانیا، با عنوان رسمی پادشاهی متحده را تشکیل دادند. ولز و ایرلند شمالی نیز بخشی از بریتانیا هستند.

 

 

دیدگاه