عکس؛ نهنگی که یک شیر دریایی را ‘می‌بلعد’

  • 10 مرداد 1398 - 12:16
عکس؛ نهنگی که یک شیر دریایی را ‘می‌بلعد’

چیس دکر معتقد است عکسی که از یک نهنگ گوژپشت در حال “بلعیدن” یک شیر دریایی گرفته اولین تصویر از این اتفاق است که توسط یک دوربین ثبت شده است.

این عکاس ۲۷ ساله حیات وحش و زیست‌شناس دریایی عکس را ۲۲ ژوئیه از داخل یک قایق در خلیج مونتری کالیفرنیا گرفته است.

او گفت: “گروه بزرگی نبودند، فقط سه نهنگ گوژپشت و حدود دویست شیر دریایی بودند. ما قبلا گروه‌های بزرگی شامل ۱۰۰ نهنگ و ۳۰۰۰ شیر دریای هم دیده‌ایم و به همین دلیل این مورد واقعا دیوانه‌وار بود.”

این نهنگ‌ها معمولا از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند، تا این که نهنگ مورد نظر چشمش به لقمه‌ای خورد که به نظر می‌رسید برای دهانش بزرگ است.

چیس گفت: “ما مدتی طولانی شاهد غذا خوردن آن‌ها بودیم تا این که آن اتفاق افتاد؛ اتفاقی که من شانس وقوع آن را یکبار در تمام عمر توصیف می‌کنم. هنوز هم چیزی که دیدم را باور نمی‌کنم. زمانی که نهنگ بالا آمد و شیر دریایی داخل دهانش بود، من کمتر از یک چشم بهم زدن وقت داشتم که بقیه صحنه را ثبت کنم.”

چیس “بیشتر از صد در صد مطمئن” است که شیر دریایی پس از واقعه سالم از دهان نهنگ خارج شده و به راهش ادامه داده است.

چیس معتقد است عکسی که از یک نهنگ گوژپشت در حال “بلعیدن” یک شیر دریایی گرفته اولین تصویر از این اتفاق است که توسط یک دوربین ثبت شده

نهنگ‌های گوژپشت دندان ندارند و داخل دهان آن‌ها استخوان (صفحه شانه‌ای) همراه با موهای ریز (موی صفحه شانه‌ای) وجود دارد. این‌ها به نهنگ کمک می‌کنند تا با فیلتر کردن و تصفیه آب دریا، موجودات کوچک سخت‌پوست موجود در آن را به دام بیندازند و موجوداتی مانند شیرهای دریایی به هیچ عنوان مناسب این ساختار نیستند.

شیوه تغذیه این نهنگ‌ها به این ترتیب است که آب زیادی را می‌بلعند، سپس با بستن دهان خود آب را به بیرون فشار می‌دهند. در این هنگام صفحه‌های شانه‌ای مانند یک الک مانع از بیرون رفتن جانوران ریز شده و نهنگ‌ها می‌توانند آن‌ها را با زبان خود جمع کرده و بخورند. اگر طعمه‌های بزرگ مانند شیر دریایی به دام بیفتند نهنگ آن‌ها را به بیرون تف می‌کند چرا که مری این جانوران کوچک است و توانایی عبور دادن طعمه‌های بزرگ را ندارد.

چیس گفت: “نهنگ به هیچ عنوان نمی‌تواند آرواره‌هایش را دور شیر دریایی ببندد و به او آسیب بزند. این ماجرا برای شیر دریایی خیلی ترسناک بود اما مطمئنم که آسیبی ندیده.”

چیس همچنین می‌گوید که جانواران شکارچی دریا مانند نهنگ‌، شیر دریایی، دلفین و کوسه همگی تقریبا از یک مدل ماهی تغذیه می‌کنند. به همین دلیل او اعتقاد دارد که خیلی بعید است که سر و کار شکارچیان دریا به داخل دهان نهنگ‌ها بیافتد و این مسئله‌ای است که تنها می‌تواند ماهی‌های کوچک را به دردسر بیاندازد.

دیدگاه