داستان یک عکس؛ مادر گوآتمالایی و پسرش در مرز مکزیک مقابل سربازی مسلح

  • 07 مرداد 1398 - 8:36
داستان یک عکس؛ مادر گوآتمالایی و پسرش در مرز مکزیک مقابل سربازی مسلح

لدی پرز روی دو پا نشسته و چهره‌اش را با دست پوشانده بود و گریه می‌کرد. بازوی دیگرش را به کمر پسر کوچک شش ساله‌اش حلقه زده بود، پسری که با چهره‌ای خاص به سرباز گارد ملی مکزیک خیره شده بود. سرباز مانع این مادر و پسر برای ورود به خاک ایالات متحده شده بود.

به گزارش یورو نیوز، این مادر و پسر ۲ هزار و ۴۱۰ کیلومتر از گوآتمالا تا شهر مرزی سیوداد خوارس مکزیک راه آمده‌ بودند اما در چند متری آمریکا متوقف شدند. این لحظه توسط خوزه لوئیز گونزالز عکاس رویترز در گرگ و میش روز دوشنبه گذشته ۱۵ ژوئیه ثبت شد.

گونزالس داستان عکس را اینگونه توضیح می‌دهد: «زن به گارد ملی التماس می‌کرد که به آن‌ها اجازه عبور دهد. او به‌دنبال زندگی بهتر برای آنتونی دیاز پسرش بود و می‌خواست از مرز عبور کند.»

طبق گفته گونزالس، سربازی که در عکس با تفنگی بر شانه مشاهده می‌شود، در پاسخ به این التماس‌ها می‌گفت که تابع دستورات است. نام سرباز فاش نشده است.

پس از اینکه رویترز، عکس‌های مربوط به این اتفاق را منتشر کرد، به سرعت و به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی باز نشر شدند. این عکس‌ها همچنین نقش پررنگ نیروهای گارد ملی مکزیک به نسبت نیروهای امنیتی آمریکای مرکز را نشان می‌دهد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک برای کاهش آمار قتل و جنایت گارد ملی را شکل داد اما اکنون حدود یک سوم این نیروها در مناطق مرزی از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا جلوگیری می‌کنند تا به درخواست ترامپ برای ممانعت از ورود موج مهاجران به خاک آمریکا پاسخ مثبت داده شود.

سربازی که در تصویر مشاهده می‌شود در ۹ دقیقه زمانی که مقابل پرز و پسرش قرار گرفته بود رفتار پرخاشگرانه‌ای نداشت. با این حال سلسله مراتب قدرت به‌طور آشکار در تصویر حس می‌شود.

فیلیپه کالدرون رئیس جمهوری سابق مکزیک، این تصویر را که توسط سفیر سابق مکزیک در ایالات متحده توییت شده بود، ریتوییت کرد و نوشت: «مایه تاسف است، مکزیک هرگز نباید این موضوع را قبول کند.»

گارد ملی مکزیک و دفتر لوپز اوبرادور تاکنون در این زمینه به درخواست رویترز برای اظهارنظر جوابی نداده‌اند. لوپز اوبرادور در ماه ژوئن گفته بود که گارد ملی اجازه بازداشت مهاجرانی را که می‌خواهند از مرز مکزیک و آمریکا عبور کنند، ندارد. او مرتب تاکید دارد که این سختگیری‌ها نباید باعث نقض حقوق انسان‌ها شود.

مکزیک در ماه ژوئن حدود ۲۱ سرباز گارد ملی را در مناطق مرزی خود مستقر کرد. با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه گذشته از کشور همسایه خود خواست که نیروهایش را بیشتر کند. از سوی دیگر، هفته گذشته وزیر خارجه مکزیک از کاهش ۳۶ درصدی شمار مهاجران خبر داد و آن را نتیجه سخت گیری‌های گارد ملی مکزیک توصیف کرد.

سرنوشت مادر و پسر گوآتمالایی چه شد؟

گونزالس عکاس رویترز به پیش از حادثه برمی‌گردد و می‌گوید که در حال عبور از آن مسیر بود که متوجه شد نیروهای گارد ملی جلوی تعدادی از مهاجران از جمله این مادر و پسر را گرفته‌اند. اینجا بود که مادر با گریه از سربازها می‌خواست اجازه دهند عبور کنند.
گونزالس اضافه می‌کند: «چهره‌اش بازتاب کوچکی از رنجی است که همه مهاجران می‌برند.»

او تاکید می‌کند: «بسیاری از مردم، مهاجران را قضاوت می‌کنند و می‌پرسند که چرا در کشور خود نمی‌مانند، چرا به اینجا می‌آیند و چرا می‌خواهند به آمریکا بروند… هر مهاجری داستانی دارد.»

اما ماجرای این مادر و پسر در آن صحنه به کجا رسید؟ گونزالس تعریف می‌کند که به‌طور ناگهانی، زمانیکه سرباز برای یک لحظه از مادر و پسر چشم برداشت، پرز در حالیکه پسرش را با خود می‌کشاند به سمت درخچه‌های کنار رودخانه رفت. آن‌ها به سرعت به طرف دیگر رودخانه رفتند که خارج از محدوده نگهبانی مکزیک بود. در آنجا نیروهای اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا، مادر و پسر را بازداشت کردند.

به‌نظر می‌رسد این دو طبق قواعد جاری در یک ایستگاه گشت مرزی مراحل اداری را طی کنند و سپس به نیروهای مهاجرت و گمرک آمریکا تحویل داده می‌شوند یا به همراه مهاجران دیگر به مکزیک منتقل می‌شوند تا جلسه دادگاه برای آن‌ها تشکیل شود.

دیدگاه