جنجال انتخاب نام “الله” برای یک نوزاد آمریکایی

  • 09 فروردین 1396 - 17:41
جنجال انتخاب نام “الله” برای یک نوزاد آمریکایی

مادر و پدری در ایالت جورجیا آمریکا از مه ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند نام خانوادگی دختر خود را “الله” بگذارند. آنها می‌گویند این نام “شریف” است و گزینش آن ارتباطی با مذهب ندارد. نهادهای محلی اما مخالفت می‌کنند.

به گزارش دویچه وله، کار مادر و پدری در آمریکا برای انتخاب نام فرزندشان به دادگاه کشیده است. به نوشته‌ی روزنامه Atlanta Journal-Constitution نهاد حقوق بشری American Civil Liberties Union (ACLU) از دولت ایالت جورجیا شکایت کرده به این اتهام که نهادهای زیرمجموعه دولت محلی اجازه نمی‌دهند شناسنامه یک دختربچه به نام “زلیخا گریسفول لورینا الله” صادر شود. نام خانوادگی مشکل‌ساز شده است: “الله”.

این روزنامه به نقل از مدیر نهاد حقوق بشری می‌نویسد: «دولت اختیار ندارد در مورد انتخاب نام کودکان برای والدین تکلیف تعیین کند».

به نظر این والدین “الله” نامی “شریف” است و ارتباطی به مذهب ندارد؛ نهادهای آمریکایی اما می‌گویند که مادر و پدر بر اساس قانون مجازند یکی از نام‌های خانوادگی خود یا ترکیبی از آنها را برای فرزندان انتخاب کنند.

به دلیل این اختلاف نظر، برای زلیخا ۲۲ ماهه هنوز شناسنامه صادر نشده است؛ او شماره تأمین اجتماعی هم ندارد. والدین او بیم آن را دارند که برای مسائل پزشکی، نام‌نویسی او در مدرسه و مسافرت دخترشان مشکل ایجاد شود. پدر زلیخا موضع دولت جورجیا را به “بی‌عدالتی محرز و نقض حقوق” تعبیر می‌کند.

قانون در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است. برای نمونه در ایالت نیوجرسی قاضی با درخواست یک سمپات نازی‌ها موافقت کرد که می‌خواست نام خانوادگی خود را به هیتلر تغییر دهد. این فرد که خود را “نازی پدر” می‌خواند، نام جنایتکاران بزرگی را برای فرزندان خود برگزیده است: آدولف هیتلر، اِفا براون (شریک زندگی هیتلر)، JoyceLynn Aryan Nation (آرین نِیشِن – ملت آریایی – سازمانی نژادپرستی و یهودی‌ستیز در آمریکا) و Honszlynn Hinler Jeannie که در آن از حروف نام “هاینریش هیملر” (Heinrich Himmler) رئیس پلیس مخوف آلمان نازی (SS) و از چهره‌های اصلی هولوکاست استفاده شده است.

دیدگاه