ماه سرخ؛ طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن در راه است

  • 02 مرداد 1397 - 8:59
ماه سرخ؛ طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن در راه است

طولانی‌ترین ماه گرفتگی (خسوف) قرن بیست و یکم که یکی از خاص‌ترین رویدادهای نجومی سال‌های اخیر محسوب می‌شود شبانگاه جمعه پنجم مردادماه ۱۳۹۷ (۲۷ژوئیه ۲۰۱۸) به وقوع خواهد پیوست.

ماه‌گرفتگی پدیده‌ای است که در طی آن ماه از سایه یا نیم‌سایه زمین عبور ‌می‌کند. در ماه‌گرفتگی جزئی ماه در بخش نیم‌سایه زمین قرار می‌گیرد و حالت کامل زمانی رخ می‌دهد که تمام ماه از داخل سایه زمین عبور می‌کند و بطور کامل در تاریکی فرو می‌رود. این رویداد به خاطر رنگ‌های گوناگون و متغییری که ماه در لحظه گرفتگی کامل در سطح خود دارد بسیار برجسته و مورد توجه است.

به گفته اخترشناسان این خسوف به مدت شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول می‌کشد. در این رویداد ماه به مدت یک ساعت و ۴۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه در سایه کامل (ماه‌گرفتگی کامل) و به مدت سه ساعت و ۵۴ دقیقه و ۳۲ ثانیه نیز در نیم‌سایه (ماه‌گرفتگی جزئی) قرار می‌گیرد.

این پدیده در قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی قابل رویت است اما ساکنان آمریکای شمالی قادر به مشاهده آن نخواهند بود.

این خسوف بزرگ و طولانی در ایران و افغانستان در حدود ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه جمعه شب پنجم مرداد ۱۳۹۷ آغاز خواهد شد و در سحرگاه روز شنبه ششم مرداد ماه حوالی چهار صبح به پایان خواهد رسید.

آخرین ماه‌گرفتگی کامل قبلی در روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ (۳۱ ژانویه ۲۰۱۸) رخ داده بود و یک ساعت و ۱۶ دقیقه به طول انجامید. در این رویداد، ماه از بخش جنوبی سایه زمین گذشته بود.

طولانی‌ترین خسوف کامل قرن بیستم در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۷۹ (۱۶ جولای ۲۰۰۰) به مدت یک ساعت و ۴۶ دقیقه رخ داد.

 

دیدگاه