چگونه لحن رهبران آمریکا و کره شمالی به مرور زمان تغییر کرد

  • 22 خرداد 1397 - 6:36
چگونه لحن رهبران آمریکا و کره شمالی به مرور زمان تغییر کرد

روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی دیداری تاریخی انجام داد.

این اولین بار است که یک رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری از آمریکا که در مسند قدرت است، دیدار می‌کند.

این دو رهبر روز یکشنبه (۱۰ ژوئن) وارد سنگاپور محل این دیدار شدند.

رهبران آمریکا و کره شمالی در حالی امروز دیدار کردند که کمتر از ۳ ماه پیش با عباراتی چون «چاقالو»، «مرد موشکی کوچک»، «سگ پیر خرفت» و عباراتی این دست به یکدیگر فحاشی می‌کردند.

۲۸ آوریل ۲۰۱۷- ترامپ در گفتگو با رویترز: «بدون شک این شانس وجود دارد که بتوان به مناقشه بسیار مهم با کره شمالی پایان داد.»

۱۵ مه ۲۰۱۷ – کیم جونگ-اون در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی کره شمالی منتشر شد: «اگر آمریکا در صدد است تا کره شمالی را تحریک کند، این کشور نمی‌تواند از وقوع بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ بگریزد.»

۴ ژوئیه ۲۰۱۷- ترامپ در توییتر: «کره شمالی موشک دیگری پرتاب کرد. آیا این مرد (کیم جونگ-اون) کار بهتری ندارد که در زندگی انجام دهد.»

۸ اوت ۲۰۱۷- ترامپ در جمع خبرنگاران: «کره شمالی نمی‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد. آن‌ها با آتش و خشمی روبرو خواهند شد که نظیر آن را تاکنون جهان به خود ندیده است.»

۹ اوت ۲۰۱۷- بیانیه ارتش خلق کره: «اگر آمریکا در ‌‌نهایت به دنبال ماجراجویی‌های نظامی بی‌پروایانه است، این مسئله پایان تراژیک امپراتوری آمریکا را تسریع خواهد کرد.»

۱۱ اوت ۲۰۱۷- ترامپ در توییتر: «در حال حاضر راه حل نظامی حاضر و آماده است، اگر کره شمالی دست به اقدامی نابخردانه بزند.»

۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷- ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل: «مرد موشکی به دنبال نابودی خود و رژیمش است.»

۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷- کیم جونگ-اون: «سگی که ترسیده، بلند‌تر پارس می‌کند. من قطعا صدای آمریکای دیوانه را با آتش مهار می‌کنم.»

۸ نوامبر۲۰۱۷- ترامپ در توییتر: «کره شمالی خویشتنداری گذشته آمریکا را ضعف تلقی می‌کند. این اشتباه محاسباتی خطرناکی است. ما را دست کم نگیرید و سعی نکنید که ما را به چالش بکشید.»

۱۱ نوامبر۲۰۱۷- بیانیه وزارت خارجه کره شمالی: «اظهارات بی‌ملاحظه یک مجنون پیر مثل ترامپ، هرگز ما را نمی‌ترساند و باعث توقف پیشرفت‌های ما نمی‌شود.»

۱۲ نوامبر ۲۰۱۷- ترامپ در توییتر: «چرا کیم به من می‌گوید «پیر» و به من توهین می‌کند، در صورتی که من به او نمی‌گویم «چاق و کوتوله»؟ خیلی سعی می‌کنم که دوستش باشم وشاید یک روز چنین چیزی اتفاق بیفتد!»

۱ ژانویه ۲۰۱۸- کیم جونگ- اون: «آمریکا باید بداند که کلید تسلیحات هسته‌ای روی میز من است. آمریکا در برد حملات هسته‌ای ما قرار دارد.»

۳ ژانویه ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: «لطفا یک نفر از رژیم رو به اضمحلال (کیم جونگ-اون) به او اطلاع دهد که من هم کلید تسلیحات هسته‌ای دراختیار دارم که به مراتب بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر از او است. کلید من کار می‌کند!»

۱۶ ژانویه ۲۰۱۸- سرمقاله روزنامه دولتی رودونگ سینمون کره شمالی: «حمله ترامپ در سال جدید نشان‌دهنده ذهن ناامید بازنده‌ای است که قادر نیست پیشرفت‌های قاطعانه ارتش و مردم کره شمالی را در نظر بگیرد.»

۶ مارس ۲۰۱۸- ترامپ خطاب به خبرنگاران: «ما قطعا راهی طولانی و دست کم لفظی را با کره شمالی پیموده‌ایم.»

۲۰ آوریل ۲۰۱۸- کیم جونگ-اون: «از ۲۱ آوریل، کره شمالی تمام آزمایش‌های موشکی و پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را متوقف خواهد کرد.»

۲۹ آوریل ۲۰۱۹- جان بولتون، مشاورامنیت ملی ترامپ: «فکر می‌کنم که ما به دنبال مدل لیبی در سال ۲۰۰۴-۲۰۰۳ هستیم.»

۱۰ مه ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: «نشست من و کیم جونگ-اون در ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار می‌شود. ما هر دو سعی می‌کنیم که این نشست را به لحظه‌ای بسیار خاص برای صلح جهانی تبدیل کنیم.»

۱۲ مه ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: «کره شمالی اعلام کرده که در ماه جاری محل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور را تخریب می‌کند. با تشکر از شما، یک ژست بسیار هوشمندانه و بزرگوارانه!»

۱۵ مه ۲۰۱۸- وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای: «کاملا احمقانه است که جرات کنید کره شمالی را با لیبی مقایسه کنید. اگر آمریکا سعی کند تا ما را منزوی و وادار به خلع سلاح هسته‌ای یک جانبه کند، ما دیگرعلاقه‌مند به چنین گفت‌وگوهایی نیستیم.»

۲۱ مه ۲۰۱۸- مایک پنس، معاون دونالد ترامپ: «ما امتیازاتی را به کره شمالی پیشنهاد کرده‌ایم و در مقابل از آن‌ها درخواست کرده‌ایم تا به برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای خود پایان دهند. اشتباه بزرگی برای کیم جونگ-اون خواهد بود اگر که با دونالد ترامپ بازی کند.»

۲۳ مه ۲۰۱۸- معاون وزیر خارجه کره شمالی: «نمی‌توانم تعجبم را از چنین اظهارات نابخردانه و ناآگاهانه‌ای که از دهان معاون رئیس جمهور آمریکا بیرون آمده، نشان ندهم.»

۲۴ مه ۲۰۱۸- وزارت خارجه کره شمالی: «اعلام ناگهانی و یک جانبه لغو دیداررهبران آمریکا و کره شمالی، برای ما غیر منتظره است و ما از این موضوع متاسف هستیم. اما همچنان بر سر اهداف خود هستیم و هر اقدامی را برای صلح و برقراری ثبات در شبه جزیره کره انجام می‌دهیم.»

۲۴ مه ۲۰۱۸- ترامپ دربیانیه کاخ سفید: «متاسفانه با استناد به خشم و خصومتی که در بیانیه اخیر شما دیده می‌شود. احساس می‌کنم که شرایط فعلی برای انجام نشست برنامه‌ریزی شده مناسب نیست.»

۲۵ مه ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: «بسیار خوب است که شاهد بیانیه‌ای گرم و ثمربخش از طرف کره شمالی هستیم. به زودی خواهیم دید که این موضوع به کجا منتهی خواهد شد، امیدوارم به صلح و سعادتی طولانی ختم شود. تنها زمان به ما خواهد گفت!»

۲۷ مه ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: «تیم ما برای برنامه‌ریزی در مورد نشست با کیم جونگ-اون وارد کره شمالی شده است. واقعا معتقدم که کره شمالی پتاسیل لازم را دارد و روزی این کشور اقتصاد بزرگی خواهد شد. کیم جونگ-اون در این مورد با من موافق است. این اتفاق خواهد افتاد!»

۵ ژوئن ۲۰۱۸- ترامپ در توییتر: امیدوارم که نشست سنگاپور با رهبر کره شمالی آغاز اقدامی بزرگ باشد… به زودی خواهیم دید!

دیدگاه