تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

وزیران اقتصاد گروه ٢٠ برای تعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق نرسیدند

  • 28 اسفند 1395 - 21:50
وزیران اقتصاد گروه ٢٠ برای تعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق نرسیدند

وزیران دارایی گروه ٢٠ در نشست خود در بادن بادن آلمان نتوانستند بر سر تعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق برسند. علاوه برای این وزیران دارایی ٢٠ اقتصاد عمده جهان در بیانیه پایانی نشست از تجارت آزاد حمایت نکردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، نمایندگان کشورهای مختلف در حاشیه نشست گفتند که هیات آمریکایی حاضر نبود در مسائل کلیدی از موضع خود کوتاه بیاید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تغییرات اقلیمی را “شوخی و فریب” می‌داند و معتقد است نگرانی‌ها درباره گرمایش زمین بی‌مورد است. او همچنین می‌گوید که به جای “تجارت آزاد” از “تجارت منصفانه” حمایت می‌کند.

میشل سپن، وزیر دارایی فرانسه از اینکه “دو مساله اساسی جهان امروز”، یعنی تغییرات اقلیمی و تجارت آزاد، در بیانیه پایانی گنجانده نشده،اظهار نارضایتی کرد.

وزیران دارایی و رئیسان بانک‌های مرکزی گروه ٢٠ در بیانیه خود گفتند به همکاری برای تقویت نقش تجارت در اقتصادهای خود متعهد هستند.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا گفت اعضای گروه ٢٠ به تجارت آزاد معتقد هستند و از تجارت نفع می‌برند، با این وجود آمریکا خواهان بازبینی برخی پیمان‌های تجاری است.

ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان اختلاف نظر درباره تجارت آزاد را رد کرد و گفت در این بحثی نیست که اعضای گروه ٢٠ ضد سیاست‌های حمایتی، مانند وضع تعرفه‌های تجاری بالا، هستند، اما روشن نیست که هر یک از اعضا از مفهوم سیاست‌های حمایتی چه برداشتی دارد.

دونالد ترامپ می‌گوید در تجارت خارجی سیاست “اول آمریکا” را دنبال می‌کند. او می‌گوید شرایط کنونی تجارت میان آمریکا و شرکای عمده‌اش چون چین و آلمان مناسب نیست.

فعالان محیط زیست اشاره نکردن بیانیه گروه ٢٠ به مبارزه با تغییرات اقلیمی را قدمی به عقب خوانده‌اند.

دولت دونالد ترامپ به تازگی حدود یک سوم بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا را قطع کرد.

سال گذشته میلادی ۱۹۵ کشور جهان برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در پاریس به توافق رسیدند، اما با قدرت گرفتن دونالد ترامپ این نگرانی وجود دارد که کشورهای جهان در مبارزه با تغییرات اقلیمی سست شوند.

دیدگاه