واکنش‌ها به حمله نظامی مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه

  • 25 فروردین 1397 - 11:25
واکنش‌ها به حمله نظامی مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در ساعات نخستین بامداد روز شنبه با شلیک بیش از ۱۰۰ موشک و حملات هوایی چندین نقطه در خاک سوریه را هدف قرار دادند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در پیامی تلویزیونی آغاز این حملات را اعلام و آن را واکنشی به حمله «شیمیایی» هفته گذشته به شهر دوما خواند که منجر به کشته شدن ۶۰ نفر از غیرنظامیان شده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز در همان ساعات ابتدایی روز شنبه از پرواز هواپیماهای جنگنده خود برای شرکت در این حمله مشترک خبر داد و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در پیامی اعلام کرد که هدف از این اقدام نظامی ضربه زدن به ظرفیت های تولید سلاح های شیمیایی در سوریه بوده است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز با «اجتناب ناپذیر» خواندن این حمله گفت که به همراه ایالات متحده و فرانسه در پی یافتن راهی برای پرهیز از اقدام نظامی بودند اما روسیه مانع تلاش های دیپلماتیک شد.

وزارت خارجه سوریه: حمله غرب بر تصمیم ما برای مبارزه با ستیزه‌جویان تاثیری ندارد

در پی حمله نظامی سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این حمله هیچ تاثیری بر تصمیم ارتش این کشور برای مبارزه با «ستیزه‌جویان» و کنترل کامل کشور نخواهد داشت.

وزارت خارجه سوریه با «تجاوز وحشیانه» خواندن این حمله افزود: «این تجاوز تنها باعث ایجاد تنش در جهان می‌شود و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

 تظاهرات مردم دمشق پس از حمله نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه

در تصاویر منتشر شده از خبرگزاری رویترز، تعدادی از مردم با لباس های نظامی و شخصی در دمشق، پایتخت سوریه ساعاتی پس از حمله نظامی کشورهای غربی به این شکور با در دست داشتن پرچم روسیه، ایران و سوریه به خیابان آمدند.

ایران: آمریکا و متحدانش مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این حمله هستند

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با صدور بیانیه‌ای حمله ایالات متحده با همراهی بریتانیا و فرانسه به سوریه را محکوم و آن را «نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه» خواند.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف استفاده از سلاح شیمیایی است افزود که این کشور «بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.»

وزارت امور خارجه ایران آمریکا و متحدانش را «مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» این حمله دانست وگفت که این کشورها باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.

این وزارتخانه در بیانیه خود افزود: «شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است.»

دیدگاه