کاخ سفید هنوز تصمیمی برای حمله به سوریه نگرفته است

  • 24 فروردین 1397 - 13:49
کاخ سفید هنوز تصمیمی برای حمله به سوریه نگرفته است

دونالد ترامپ و مشاوران امنیت ملی وی روز پنج‌شنبه دوازدهم آوریل / ۲۳ اسفند گزینه‌های امنیتی ایالات متحده در مواجهه با سوریه و استفاده این کشور از سلاح شیمیایی را بررسی کردند اما تصمیم نهایی در این جلسه اتخاذ نشد.

به گزارش یورو نیوز، توئیت روز چهارشنبه دونالد ترامپ خطاب به روسیه در واکنش به حمله‌ «شیمیایی» هفتم آوریل به شهر دومای سوریه، نگرانی‌ها از وقوع جنگ قریب‌الوقوع میان واشنگتن و متحدانش با مسکو، حامی بزرگ بشار اسد را دامن زد.

رئیس جمهوری ایالات متحده که در این توئیت گفته بود «موشک‌های جدید و هوشمند در راه هستند»، روز گذشته در توئیت دیگری اعلام کرد که تاریخ حمله نظامی به سوریه مشخص نیست و ممکن خیلی زود و یا دیرتر باشد.

 ترامپ روز پنج‌شنبه با تیم امنیت ملی خود جلسه برگزار کرد اما به گفته کاخ سفید «تصمیم نهایی در این جلسه اتخاذ نشد.» وی همچنین در تماس‌های تلفنی با رهبران بریتانیا و فرانسه، دو متحد بزرگ خود در این حمله احتمالی مشورت کرده است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرد به اعتقاد او از سلاح شیمیایی در حمله به شهر دومای سوریه استفاده شده است. وی در ادامه افزود که تصمیمی برای اقدام نظامی اتخاذ نشده و سعی خواهد شد که ازدرگیری نظامی گسترده جلوگیری شود.

واکنش به حمله «شیمیایی» در سوریه؛ ترزا می وزرای خود را از تعطیلات فراخواند

کاخ سفید اعلام کرد که در گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا بر «لزوم برخورد مشترک در مواجهه با استفاده سوریه از سلاح شیمیایی» تاکید شد.

نخست وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه وزرای خود را از تعطیلات عید پاک فراخواند تا درباره آنچه وی واکنش به وضعیت «نگران کننده» نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خواند، تشکیل جلسه دهند.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که کابینه خانم می نیز بر لزوم واکنش به این موضوع جهت جلوگیری از کاربرد سلاح شیمیایی توسط رژیم بشار اسد و همچنین ادامه همکاری با ایالات متحده و فرانسه برای یافتن واکنشی مناسب به این مساله به توافق رسیدند.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است : «ما مدارکی داریم که نشان می‌دهد در حمله هفته گذشته رژیم بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده که دست‌کم حاوی گاز کلر بوده است.»

دو مقام آمریکایی مرتبط با پرونده بررسی حمله هفتم آوریل به شهر دومای سوریه نیز اعلام کردند که بررسی نمونه‌هایی از این شهر و همچنین علائم قربانیان نشان می‌دهد که از گاز کلر و سارین در این حمله استفاده شده است. این مقامات افزودند که بررسی این موضوع هنوز به پایان نرسیده است.

علاوه بر این تیمی از کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح‌ شیمایی (OPCW) به سوریه سفر کرده و از روز شنبه تحقیقات خود را آغاز خواهند کرد.

هشدار روسیه به آمریکا و متحدانش: علیه سوریه اقدام نظامی نکنید

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد از واشنگتن و متحدانش خواست تا از اقدام نظامی علیه سوریه خودداری کنند و افزود که احتمال وقوع جنگ میان روسیه و آمریکا «غیرممکن» نیست. سخنگوی کاخ سفید هم یک روز پیش‌تر احتمال مشابهی را مطرح کرده بود.

وی روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر جلوگیری از «خطر جنگ» درباره احتمال رویایی روسیه و آمریکا گفت: «متاسفانه با وجود نشانه‌هایی جنگ طلبانه واشنگتن نمی‌توان این موضوع را غیرممکن دانست.»

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه به دلیل حضور نظامی کشورش، خطر جنگ فراتر از سوریه خواهد بود افزود: «آنها می‌دانند که ما در آنجا (سوریه) هستیم. امیدوارم که کانال‌های مناسب به وجود آیند تا از پیشرفت خطرناک (به سمت جنگ) جلوگیری کنند.»

دیدگاه