سرباز قاتل هفت دختربچه اسرائیلی آزاد شد

  • 23 اسفند 1395 - 6:50
سرباز قاتل هفت دختربچه اسرائیلی آزاد شد

سرباز اردنی که ۲۰ سال پیش با شلیک به یک گروه از دختران دانش‌آموز اسرائیلی هفت نفر از آنها را کشته بود، از زندان آزاد شد.

به گفته مقام‌های اردن، آقای دقامسه پس از تحمل ۲۰ سال زندان یکشنبه ۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند آزاد شده و اکنون نزد خانواده‌اش در روستایی در حوالی شهر اربد بازگشته است.

به گزارش بی بی سی، احمد دقامسه در سال ۱۹۹۷ بروی گروهی از دختران دانش‌آموز اسرائیلی که در جریان یک سفر به جزیره‌ای در نزدیکی مرز اردن آمده بودند، آتش گشود و هفت نفر از آنها را کشت.

دادگاه نظامی اردن در جریان محاکمه او را به لحاظ روانی در هنگام وقوع تیراندازی “مجنون” و فاقد تعادل روانی تشخیص داد و بر همین اساس با تخفیف او را به حبس ابد محکوم کرد.

مجازات حبس ابد در اردن معمولا ۲۵ سال طول می‌کشد و در صورتی که زندانی سابقه خوبی از خودش نشان داده باشد مشمول عفو می‌شود. با وجود این، وکلای آقای دقامسه توانسته‌اند حکم آزادی او را بعد از ۲۰ سال تحمل زندان نهایی کنند.

اسرائیل هنوز به آزادی او واکنشی نشان نداده است.

در سال ۱۹۹۷ و پس از این حادثه دلخراش، شاه حسین، پادشاه اردن رسما از اسرائیل و خانواده قربانیان عذرخواهی کرد. شاه حسین همچنین شخصا با بازماندگان قربانیان این کشتار دیدار کرد و دولت اردن هم رسما به اسرائیل غرامت پرداخت.

با وجود این، بسیاری از مخالفان معاهده صلح میان اردن و اسرائیل (۱۹۹۴) احمد دقامسه را یک “قهرمان” می‌دانند.

دیدگاه