پلیس آمریکا: عامل تیراندازی فلوریدا منزوی و از نظر روانی نامتعادل بوده است

  • 27 بهمن 1396 - 0:08
پلیس آمریکا: عامل تیراندازی فلوریدا منزوی و از نظر روانی نامتعادل بوده است

تیراندازی یک دانش‌آموز ۱۹ ساله اخراجی در دبیرستانی در ایالت فلوریدای آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ تن کشته و بیش از دوازده تن زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش یورو نیوز، تصاویر تلویزیونی، دانش‌آموزان در حال گریزی را نشان می‌داد که سعی داشتند با عبور از میان صفوف پلیس زره‌پوش از پیرامون این مدرسه دور شوند.

مقامات فلوریدا گفته‌اند که مهاجم جوان که دانش‌آموز اخراجی همان دبیرستان بوده، در حالی که ماسک ضدگاز بر چهره داشته به همراه یک قبضه سلاح، چند خشاب گلوله و چند نارنج دودزا وارد مدرسه می‌شود، او سپس آژیر آتش‌سوزی را به کار می‌اندازد تا همه از کلاس‌ها بیرون بیایند و بعد شروع به تیراندازی به سوی آنها می‌کند.

مهاجم ۱۹ ساله که نیکولاس کروز نام دارد،‌ سعی داشته خود را میان دانش‌آموزان گریزان جا بزند و از مهلکه جان به در ببرد اما پلیس موفق می‌شود او را شناسایی کرده و بیرون از محوطه دبیرستان دستگیر نماید.

همکلاسی‌های مهاجم به خبرگزاری رویترز گفته‌اند او دیوانه تفنگ بوده و درباره چاقوها و تفنگها حرفهای عجیبی می‌زده،‌ اما هیچکس او را هرگز جدی نگرفته بوده است.

ماموران پلیس فلوریدا تاکنون هویت ۱۲ تن از قربانیان را شناسایی کرده‌اند. تیراندازی در دبیرستان «استونمن داگلاس» که در ۷۲ کیلومتری شمال میامی واقع شده، دومین تیراندازی مرگبار در نوع خود در این کشور به شمار می‌رود.

طفره رفتن مجدد مقامات آمریکایی از بحث داغ حمل سلاح

اینکه چگونه یک دانش آموز اخراجی، عاشق سلاح و به ظاهر نامتعادل از نظر روانی توانسته است از سهل انگاری اطرافیان خود سوء استفاده کند و یکی از سنگین ترین کشتارها در موسسات آموزشی آمریکا را مرتکب شود، سوالی است که مقامات رسمی این کشور از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با طفره رفتن از پرداختن به بحث جنجالی حق حمل سلاح سعی کردند به آن بپردازند.

چهره ای مصمم و جدی توام با رنگ و روی جوانی به همراه چشمانی روشن نخستین نشانه های تصویری بود که رسانه های آمریکایی از نیکلاس کروز نوزده ساله، عامل فجیع ترین کشتار مسلحانه در یک دبیرستان آمریکایی به نمایش گذاشتند. این حمله در واقع بدترین حادثه خونین در موسسات آموزشی آمریکا پس از تیراندازی سال ۲۰۱۲ در مدرسه ساندی هوک به شمار می رود که بیست کودک دبستانی و شش بزرگسال را به کام مرگ فرو برد.

به گزارش دستگاه قضایی آمریکا عمل این حادثه پس از یک شب بازجویی توسط پلیس روز پنجشنبه به قتل عمد هفده فرد بی گناه متهم شد. پلیس قرار است اطلاعات بیشتر در خصوص این حادثه را در ساعات ابتدایی بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلی در اختیار رسانه ها قرار دهد.

نکلاس کروز که پیشتر به دلایل انضباطی از دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس، در پارکلند ایالت فلوریدا، اخراج شده بود روز ولنتاین را برای انجام کشتار در همان مدرسه انتخاب کرد.

بر اساس گزارش های منتشر شده هویت پانزده تن از قربانیان این حادثه که در میان آنها جدا از دانش آموزان تعدادی مدرس نیز دیده می شود، تاکنون شناسایی شده است. در جریان این حمله مسلحانه همچنین هفده تن به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند که دو تن از آنها در دم جان باختند.

 فروش اسلحه به یک فرد شناخته شده از جهت مشکلات روحی روانی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبح روز پنجشنبه بار دیگر دست به توئیت شد و در پیامی اینچنین نوشت: «نشانه های زیادی وجود دارد که حاکی است قاتل فلوریدا یک فرد روانپریش بوده و حتی به دلیل رفتار نامتعادل از مدرسه اخراج شده است.همسایگان و همکلاسی هایش او را به عنوان فردی با مشکلات بزرگ می شناختند. باید این موارد همواره و همواره به مقامات گزارش شود.»

آقای ترامپ اندکی بعد دستور داد برای احترام به قربانیان این حادثه پرچم ها در این کشور به حالت نیمه افراشته درآید.

از سوی دیگر مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا با اعلام اینکه «چنین حملاتی می تواند هر جا روی دهد» خاطرنشان کرد: «عمل حمله به عنوان یک فرد مشکل دار و خطرناک شناخته شده بود، شخصی که در مدرسه به سوژه شوخی ها تبدیل شده بود برای اینکه بگویند روزی برخواهد گشت و به دیگران آسیب خواهد رساند.»

روبیو که با شکبه فاکس نیوز گفتگو می کرد در ادامه افزود: « با اینحال وی توانست با پنهان کردن هویت خود سلاح خریداری کند و هفده تن را به کشتن دهد.»

به گزارش برخی رسانه ها، یکی از کاربران شبکه یوتیوب سپتامبر گذشته پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی را در جریان کامنتی از سوی فردی همنام با عامل حمله فلوریدا قرارداده بود که در آن نوشته شده بود: «کار من رفتن به مدارس و انجام تیراندازی است.»

به گفته کلانتر ایالت فلوریدا نیکلاس کروز پیش از این پیام های «بسیار هشدار دهنده ای» را بر روی شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود. بر روی صفحات شخصی وی در اینستاگرام و توییتر که اکنون غیر فعال شده اغلب تصاویری با صورت پوشیده به همراه کلاه لبه دار نیروهای زمینی ارتش دیده می شد که نیکلاس کروز در آنها سالح سرد و یا تفنگ بادی در دست داشت.

هجدهمین تیراندازی سال جاری در محیط های آموزشی آمریکا

حمله مسلحانه به دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس، در پارکلند ایالت فلوریدا یک حادثه نادر در آمریکا محسوب نمی شود. بر اساس گزارش های منتشر شده این هجدهمین تیراندازی در محیط های آموزشی آمریکا از ابتدای ژانویه سال جاری است. با این حساب هر شصت ساعت یکبار یک مورد تیراندازی در موسسات و محیط های تحصیلی آمریکا روی داده است.

پارکلند، واقع در هشتاد کیلومتری شمال میامی، همچنین به فهرست ۲۹۰ محل وقوع حادثه تیراندازی در محیط های آموزشی آمریکا از سال ۲۰۱۳ تاکنون اضافه شد.

دست کم نیمی از هجده حمله مسلحانه به موسسات آموزشی آمریکا با کشته و زخمی همراه بوده است. یک دانش آموز مسلح به تفنگ دستی روز بیست و سوم ژانویه با تیراندازی در دبیرستان محل تحصیل خود واقع در ایالت کنتاکی دو پسر و دختر پانزده ساله را به کشتن داد.

 این در حالیست که یکروز پیش از آن یک دانش آموز دختر بر اثر اصابت گلوله در محوطه دبیرستان محل تحصیل خود در تگزاس به شدت مجروح شده بود.

در موردی دیگر یک نوجوان چهارده ساله روز بیست و دوم ژانویه در پارکینگ یک مدرسه راهنمایی در «نیو اورلئان» هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد. تیراندازی به سوی یک اتوبوس مدرسه در ایالت آیووا، شلیک در یک دبیرستان سیاتل و حمله ای مشابه در یک پردیس دانشگاهی در کالیفرنیا از دیگر موارد ثبت شده در این زمینه است.

دیدگاه