آکسفام: ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار یک درصد از جمعیت کره زمین است

  • 03 بهمن 1396 - 1:54
آکسفام: ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار یک درصد از جمعیت کره زمین است

اکسفام، گروه غیردولتی مبارزه با فقر، نابرابری و گرسنگی با انتشار گزارشی در حاشیه اجلاس داووس اعلام کرد که ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد از جمعیت کره زمین است.

به گفته این سازمان شکاف اقتصادی در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش داشته است. گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ هر دو روز یک نفر میلیاردر شده و ارزش افزوده دارایی آنها از سال ۲۰۱۰ هر سال ۱۳ درصد افزایش داشته است. با این وجود از ۱۰ میلیاردر ۹ نفر مرد هستند. این در حالیست که میزان افزایش دستمزد در همین بازه زمانی تنها ۲ درصد بوده است.

آکسفام می‌افزاید که شرکت‌های بزرگ روز بروز ثروتمندتر می‌شوند اما دستمزدها را کاهش می‌دهند و دارایی‌های خود را در بهشت‌های مالیاتی پنهان می‌کنند.

در مقابل آمارها نشان می‌دهد که بین سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی شمار افرادی که از فقر شدید رنج می‌برند و درآمد زیر ۱ دلار و ۹۰ سنت آمریکا دارند به نصف کاهش یافته و روند نزولی نیز ادامه دارد. بر این اساس شکاف اقتصادی در کشورهای آسیایی بویژه در چین کاهش یافته اما تعداد افراد بسیار فقیر در قاره آفریقا افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید که اگر توزیع ثروت عادلانه انجام می‌شد ۲۰۰ میلیون نفر از فقر شدید نجات پیدا می‌کردند.

از جمله مهمترین دلایل افزایش شکاف اقتصادی و توزیع ناعالانه ثروت کاهش و بخشودگی مالیاتی شرکت‌های بزرگ به منظور تشویق به سرمایه‌گذاری است. در حالی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا افراد با درآمد پایین‌ بیش از ثروتمندان مالیات پرداخت می‌کنند.

در همین زمینه وینی بیانییما، مدیر اجرای آکسفام در اجلاس داووس ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و مالیاتی دولت آمریکا گفت که راه حل مبارزه با توزیع عادلانه ثروت، افزایش مالیات ثروتمندان است. وی گفت که سیاست‌های آمریکا باعث تقویت «۱ درصد» ثروتمند جهان می‌شود.

دیدگاه