نتانیاهو: ایران ۲۵۰۰سال پیش تلاش کرد یهودیان را نابود کند؛ پوتین: از مسائل روز حرف بزنیم

  • 20 اسفند 1395 - 13:28
نتانیاهو: ایران ۲۵۰۰سال پیش تلاش کرد یهودیان را نابود کند؛ پوتین: از مسائل روز حرف بزنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، پوتین در آغاز این دیدار عید یهودی پوریم را به نتانیاهو تبریک گفت. نخست‌وزیر اسرائیل هم در پاسخ گفت که یهودیان پوریم را جشن می‌گیرند چون پرشیا [ایران] «موفق نشد یهودیان را نابود کند» و اضافه کرد که «امروز هم وارث پرشیا، ایران، تلاش دارد دولت یهودیان را نابود کند.»

رئیس‌جمهوری روسیه هم در پاسخ گفت که این وقایع ۲۵۰۰ سال پیش رخ داده و «حالا در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم» و گفت که درباره مشکلات روز در منطقه صحبت کنند.

این نخستین سفر نخست وزیر اسرائیل به روسیه پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به رهبری دونالد ترامپ است.

نتانیاهو پیش از این نیز در سخنرانی چند هفته قبل خود در کنگره آمریکا نیز به شکلی بی‌سابقه ایرانیان را متهم کرد که امروز نیز مانند ۲۵۰۰ سال پیش قصد نابودی یهودیان را دارند.

او روایتی متفاوت و یا دست‌کم ناقص از واقعه‌ای در حدود ۲۵۰۰ سال پیش را به عنوان یک واقعیت مسلم تاریخی به نمایندگان و سناتورهای آمریکایی ارایه کرد، حال آنکه واقعیت تاریخی رویدادهای توصیف شده در کتاب «استر» مورد تردید و پرسش‌های جدی بوده است.

داستان استر و مردخای

کتاب استر بخشی از عهد قدیم است که به نوشته راوی، وقایع آن در زمان خشایارشا روی می دهد.

این کتاب را می توان چنین خلاصه کرد: خشایارشا، مقام ملکه را از همسر خود وشتی به دلیل نافرمانی و خودداری او از ظاهر شدن نزد میهمانان می گیرد و در پی یافتن ملکه ای جدید برمی آید. مردخای، مردی یهودی و از کارگزاران دربار خشایارشا، استر، دخترخوانده زیباروی خود را به شاه معرفی می کند. استر هویت و دین خود را به خواسته مردخای افشا نمی کند و خشایارشا او را به عنوان ملکه جدید و همسر خود برمی گزیند.

هامان، رییس مشاوران خشایارشا که به ویژه از بی اعتنایی و بی احترامی مردخای که حاضر نبود در برابر او سر فرود آرد، آزرده خاطر و عصبانی است، خشایارشا را متقاعد می سازد که یهودیان قلمرو امپراتوری هخامنشیان قصد شورش دارند. خشایارشا به دسیسه هامان فرمان قتل عام یهودیان را صادر می کند.

هامان دستور می دهد که همه یهودیان در سراسر امپراتوری ایران، روز ۱۳ آدار، دوازدهمین ماه از سال دینی در تقویم عبری، کشته شوند.

مردخای از استر می خواهد که نزد خشایار شاه رود و او را از این توطئه آگاه سازد. استر با وجود آنکه به نزد پادشاه فراخوانده نشده بود، با وجود خطر کشته شدن، به نزد خشایارشا می رود و ماجرا را برای او بازمی گوید. پس از حوادثی که در آن شب می گذرد، خشایارشا با فهمیدن ماجرا به خشم می آید و حکم می دهد که به جای یهودیان، هامان و خانواده اش قتل عام شوند. او مردخای را جانشین هامان می کند.

به این ترتیب، در روز ۱۳ آدار و پس از نقش بر آب شدن توطئه هامان و فرمان جدید خشایارشا، یهودیان به دشمنان خود حمله می کنند و آنها از جمله ده پسر هامان را می کشند. پس از آن، ملکه استر از پادشاه می خواهد اجازه دهد اجساد ده پسر هامان به دار آویخته شود و یهودیان اجازه یابند کارشان را فردا نیز ادامه دهند.

یهودیان پس از موافقت خشایارشا، ۷۷ هزار نفر از دشمنان خود را کشتند و پیروزی خود را جشن گرفتند.

آرامگاه استر و مردخای در شهر همدان نیز یکی از زیارتگاه های معروف و مهم یهودیان است.

به هر روی، از آن هنگام به بعد، یهودیان در بزرگداشت رهایی از توطئه یک نسل کشی بزرگ، هر سال در ماه عبری آدار، جشنی می گیرند که پوریم خوانده می شود.

اعتبار و صحت تاریخی کتاب استر

اغلب مورخان و منابع آکادمیک، تاکید کرده اند که سندی تاریخی که وقایع کتاب استر را تایید کند حداقل تاکنون به دست نیامده است.

شائول شاکد، استاد مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه عبری اورشلیم، درمقاله ای که در دانشنامه ایرانیکا منتشر شده تاکید می کند که در منابع تاریخی موجود، هیچ سند و مدرکی که وقایع کتاب استر را تایید کند، وجود ندارد و بیشتر به نظر می رسد که این کتاب، بر پایه یک تم محبوب در میان یهودیان مبنی بر توطئه ای در دربار پادشاه و نجاتی معجزه آسا، نوشته شده، درست مانند کتاب دانیال نبی که به نظر می رسد همزمان با کتاب استر نوشته شده است.

در دانشنامه بریتانیکا نیز در همین زمینه نوشته شده است که واقعیت تاریخی رویدادهای کتاب استر اغلب مورد تردید قرار گرفته است و ریشه جشن پوریم نیز که دست‌کم از قرن دوم پیش از میلاد برگزار می‌شده، ناشناخته مانده است.

علاوه بر اینها، در هیچ سند تاریخی، نشانه ای از فرمان یک پادشاه هخامنشی برای قتل عام یهودیان دیده نشده است.

دیدگاه