سال پرخطر ۲۰۱۷ برای خبرنگاران؛ ۶۵ کشته و ۳۲۶ زندانی

  • 28 آذر 1396 - 13:06
سال پرخطر ۲۰۱۷ برای خبرنگاران؛ ۶۵ کشته و ۳۲۶ زندانی

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) دست‌کم ۶۵ خبرنگار جان خود را در رابطه با کارشان از دست داده‌اند. حدود نیمی از این قربانیان در مناطقی فارغ از مناقشه و درگیری‌های مسلحانه زندگی می‌کرده‌اند.

بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز در برلین در روز سه‌شنبه (۱۹ دسامبر/ ۲۸ آذر)، خبرنگاران در کشورهایی مثل مکزیک یا فیلیپین، به دلیل گزارش‌دهی درباره موضوع‌هایی مثل فساد مالی و تبهکاری سازمان‌یافته، هدف سوءقصدهای مرگبار قرار گرفته‌اند.

طبق برآورد سالانه گزارشگران بدون مرز، کشورهای سوریه با ۱۲ قربانی، مکزیک با ۱۱، افغانستان با ۹، عراق با ۸، و فیلیپین با ۴ خبرنگار کشته‌شده، خطرناک‌ترین مناطق برای خبرنگاران، شهروند ـ خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها بوده‌اند.

افزون بر این، دست‌کم ۳۲۶ تن از کارکنان رسانه‌ها در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند. حدود نیمی از مجموع این ۳۲۶ خبرنگار، تنها در زندان‌های پنج کشور چین، ترکیه، سوریه، ایران و ویتنام هستند.

در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با ۲۳ فعال رسانه‌ای زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ خبرنگاران جهان محسوب می‌شود. سوریه با ۲۴ زندانی یک گام جلوتر از ایران و ویتنام با ۱۹ زندانی، پنجمین زندان بزرگ خبرنگاران است. ترکیه و چین در صدر فهرست قرار دارند.

تا پایان سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان و بیش از همه در سوریه، یمن و عراق ۵۴ تن از کارکنان رسانه‌ها ربوده شده‌اند. به گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، تنها در سوریه در حال حاضر دست‌کم ۲۲ خبرنگار بومی و ۷ فعال رسانه‌ای خارجی، در دام گروه‌های مسلح گرفتار آمده‌اند. حتی برخی از این افراد بیش از پنج سال است که در اسارت این گروه‌ها هستند.

دیدگاه