تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

فرمان جدید ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع شش کشور به آمریکا

  • 16 اسفند 1395 - 19:35
فرمان جدید ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع شش کشور به آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نسخه جدید فرمان مهاجرتی که شامل ایران می شود و از روز ۱۶ ماه مارس به اجرا گذاشته خواهد شد را امضا کرده است.

به گزارش بی بی سی، این دستور صدور ویزا برای شهروندان شش کشور ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن را برای ۹۰ روز معلق می کند با این حال استثناهایی قائل می شود.

این دستور ورود کلیه پناهجویان را برای ۱۲۰ روز معلق می کند.

دستور تازه را رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، جف سشنز وزیر دادگستری و جان کلی وزیر امنیت ملی علنی کردند.

رئیس جمهوری آمریکا در فرمان تازه‌اش ایران را “یکی از دولت‌های حامی تروریسم” دانسته که از گروه‌های مختلف تروریستی مانند حزب‌الله لبنان، حماس و گروه‌های تروریستی عراق حمایت می‌کند.

همچنین ایران به حمایت از القاعده متهم شده است و گفته شده که این کشور به گروه القاعده “اجازه داده است تا از طریق خاک ایران، جنگجویانش را به سوریه و جنوب آسیا بفرستد.”

دونالد ترامپ در فرمان تازه‌اش از دولت ایران انتقاد کرده است که “برای مبارزه با تروریسم” با آمریکا همکاری نمی‌کند.

فرمان تازه رئیس جمهوری آمریکا ده روز پس از صدور یعنی از ۲۶ اسفند اجرایی می‌شود.

فرمان تازه ترامپ چه فرقی کرده است؟

دستورالعمل قبلی هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران را شامل می‌شد ولی در فرمان جدید “عراق حذف شده است.”

یک مقام کاخ سفید در واشنگتن به خبرنگاران گفته که دولت عراق درباره تبادل اطلاعات با آمریکا “تعهدات محکمی” داده که بر اساس آن واشنگتن می‌تواند سوابق شهروندان عراق را پیش از ورود به ایالت متحده به خوبی بررسی کنند.

بر این اساس دستور جدید فقط شامل حال ویزاهایی خواهد بود که قرار است پس از این صادر شود و دارندگان کارت سبز (اقامت دائم) و کسانی که پیشتر ویزای آمریکا را دریافت کرده‌اند از آن مستثنی شده‌اند.

به گفته مقام‌های کاخ سفید دستور‌العمل جدید از ده روز دیگر (۱۶ مارس ۲۰۱۷) در قالب روندی منظم به اجرا درخواهد آمد، بنابراین در این مدت کسی در فرودگاه‌ها متوقف نخواهد شد.

دستور جدید پناهجویان سوری را به طور جداگانه هدف قرار نمی‌دهد و در آن استثنایی برای اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در نظر گرفته نشده است.

دولت ترامپ می‌گوید که در حال حاضر پلیس فدرال (اف بی آی) حدود ۳۰۰ مظنون اعضای گروه‌های “تروریستی” را که به عنوان پناهجو به آمریکا آمده‌اند زیر نظر دارد.

موافقان و مخالفان

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با دفاع از فرمان دونالد ترامپ گفته است که با این اقدام “رئیس جمهوری از حقوق قانونی خود برای حفظ امنیت شهروندان استفاده کرده است.”

او گفته است این فرمان “نقاط ضعف آسیب‌پذیری را که تروریست‌های افراطی اسلامی می‌توانند از آن استفاده کنند از بین خواهد برد.”

جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده در دفاع از این فهرست در یک کنفرانس خبری گفته است که “سه کشوری که در این فهرست قرار دارند از تروریسم دولتی حمایت می‌کنند.”

به گفته او در سه کشور دیگر “دولت کنترل قلمروی تحت حاکمیت خود را در مقابل گروه‌های شبه‌نظامی مانند دولت اسلامی (داعش) و القاعده از دست داده است.”

اریک اشنایدرمن دادستان ایالت نیویورک که از مخالفان فرمان پیشین دونالد ترامپ بود در بیانیه‌ای گفته است که با وجود تغییر صورت گرفته هنوز موضع تبعیض‌آمیز این فرمان علیه مسلمانان آشکار است.

آقای اشنایدرمن گفته است که سیاست‌های سخت‌گیرانه دونالد ترامپ فقط به خانواده‌ها آسیب نمی‌رساند بلکه “مخالف ارزش‌های ماست و امنیت‌مان را کمتر می‌کند.”

او گفته است دفترش پس از بررسی دقیق فرمان جدید رئیس جمهوری، برای حفاظت از شهروندان، سازمان‌ها و اقتصاد ایالت نیویورک علیه این فرمان دست به اقدام قانونی خواهد زد.

بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک هم در بیانیه ای نوشت: “تازه ترین تلاش رئیس جمهور ترامپ برای ممنوعیت سفر مثل دستور اول تبعیض آمیز است. این ممنوعیت منعکس کننده ایده های نادرست درباره مهاجران، پناهجویان و امنیت ملی است.”

او گفت که رئیس جمهور با این رویکرد جامعه مسلمانان آمریکا را “بدنام” می کند، جامعه ای که به گفته او برای امنیت آمریکا در داخل و خارج “اهمیت اساسی” دارد.

او افزود: “تضعیف این رابطه (با جامعه مسلمانان) از طریق ممنوعیت های تبعیض آمیز مسافرتی – به جای ایجاد تدابیر مهاجرتی که تهدیدهای واقعی را شناسایی می کند – معیارهای اخلاقی آمریکا دایر بر همه شمولی که بنیاد امنیت ما را تشکیل می دهد را به خطر می اندازد.”

فرمان ترامپ استثنا هم دارد؟

در متن فرمان تازه رئیس جمهوری آمریکا به ماموران کنسولی یا مرزبانی ایالات متحده این اختیار داده شده است که علیرغم فرمان صادر شده به صورت موردی برای برخی از شهروندان این شش کشور ویزای ورود به آمریکا صادر کنند.

از جمله کسانی که با وجود تابعیت یکی از کشورهای شش گانه در این فهرست، ماموران کنسولی و مرزبانی اجازه دارند به آنها ویزای ورود به آمریکا بدهند این افراد هستند:

افرادی که یک دوره‌ متمادی برای تحصیل، کار، یا فعالیت‌های بلندمدت دیگر در آمریکا بوده‌اند و روز اجرای فرمان در خارج از این کشور بوده‌اند.

افرادی که به طور عمده با داخل آمریکا در ارتباط بوده‌اند و زمان اجرای فرمان در خارج آمریکا بوده‌اند.

افرادی که برای کسب‌وکار عمده یا تعهد حرفه‌ای باید وارد آمریکا شوند و منع ورود، به تعهدات آنها لطمه خواهد زد.

افرادی که قصد دارند برای ملاقات یا اقامت با بستگان نزدیک (مثلا همسر، فرزند یا پدر و مادر) که شهروند یا مقیم قانونی آمریکا هستند یا ویزای غیرمهاجرتی دارند، وارد آمریکا شوند و منع ورود در دوره تعلیق، برایشان دردسرآفرین خواهد بود.

نوزاد، کودک، فرزندخوانده‌هایی که به درمان فوری نیاز دارند.

افرادی که ورودشان به خاطر شرایط خاص و به صورت موردی قابل توجیه است.

بیش‌تر از یک ماه پیش، رئیس جمهوری آمریکا با امضای فرمانی جنجالی “برای حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” ورود پناهجویان به آمریکا را برای ۴ ماه معلق کرد و موقتا بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایرانیان به آمریکا را ممنوع کرد.

دیدگاه