کتیبه فرخزاد بخشی از یک میراث مهم تاریخی است

  • 15 آذر 1400 - 9:05
کتیبه فرخزاد بخشی از یک میراث مهم تاریخی است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به کشف یکی از کتیبه‌های مهم فارسی میانه که بیش از یک دهه قبل مفقود شده بود، این سنگ نوشته را بخشی از کتیبه‌های چهارگانه شهر استخر و یک میراث مهم تاریخی و معنوی دانست.

حمید فدایی یکشنبه ۱۴ آذر به خبرنگاران گفت: کتیبه‌ای که بیش از یک دهه قبل در محدوده محوطه شهر تاریخی استخر مفقود شده بود، به دنبال بررسی همکاران پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و در یک واحد مرغداری پیدا شده است.

او گفت: این کتیبه، یکی از مجموعه کتیبه‌های چهارگانه محسوب می‌شود که به کتیبه‌های استخر یا تخت طاووس شهره است و برخلاف سه کتیبه دیگر که روی صخره حکاکی شده، بر روی یک ستون سنگی حک شده و در مجاورت سایر کتیبه‌ها قرار داشته است.

فدایی این کتیبه را همچون دیگر سنگ نبشته های منطقه علاوه بر یک میراث مادی به جهت مفاهیم زبانی یک میراث معنوی نیز قلمداد و اضافه کرد: در صورت تخریب کتیبه ها آن‌ها قابلیت بازسازی نخواهند داشت و در واقع بخشی از میراث فرهنگی و معنوی این سرزمین از میان خواهد رفت. 

او ادامه داد: متاسفانه جهل و نادانی در بین سوداگران آثار تاریخی و متجاوزان به این آثار تا بدانجا رخنه نموده که با انگیزه های واهی گنج یابی در درون کتیبه ها و از جمله در درون این اثر تاریخی و فرهنگی اقدام به تخریب و انفجار بخشی از آن نموده اند. 

فدایی گفت: اگر چه ستون سنگی حامل کتیبه شکسته و به چند قسمت تقسیم شده و بر تاج آن می‌توان حفره‌ها و کابل‌هایی که برای انفجار از آن استفاده شده است را مشاهده کرد امّا خوشبختانه متن کتیبه از تخریب در امان مانده و انشاالله در آینده نزدیک به همت کارشناسان حفاظت و مرمت در تخت جمشید قطعات ستون سنگی وصالی و مرمت شده و به همراه کتیبه مجدد در جای اصلی خود جانمایی و مستقر خواهد شد.

مجتبی دورودی متخصص زبان های باستان و از اعضای مرکز کتیبه شناسی تخت جمشید در این باره توضیح داد: این کتیبه‌ها نخستین‌ بار توسط هنینگ شناسایی و معرفی شده است و بعد از آن گروپ(۱۹۶۹) و فرای (۱۹۷۰) خوانش‌های خود را از آن ارائه داده‌اند.

 وی در ادامه افزود: در دهه های اخیر پژوهشگران دیگری نیز با استناد به خوانش های قبلی به موضوع و محتوای این کتیبه‌ پرداخته‌ و به تحلیل آنها پرداخته اند؛ اما گزارشات نشان می دهد که کتیبه مذکور در سال های گذشته مفقود می شود و برای مدت مدیدی گمان می رفت که کتیبه به سرقت رفته و یا تخریب شده باشد که خوشبختانه در روزهای گذشته به همت کارشناسان مستقر در شهر استخر و مجموعه یگان حفاظت پایگاه مجدد کشف گردید.

عضو مرکز کتیبه شناسی تخت جمشید اضافه کرد: این کتیبه همچون سه کتیبه دیگر در شمار کتیبه های خصوصی قرار گرفته و حکم گورنوشته را دارد و متن آن به ساختن دخمه ای برای فردی به نام فرخزاد اشاره دارد. 

دیدگاه